VERSLAG: Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Pearl Jam in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Pearl Jam - Ziggo Dome - 26 juni 2012

Het nieuwe Ziggo Dome ligt er mooi bij in het avondzonnetje. Vanavond beleeft de zaal, die letterlijk en figuurlijk de ruimte tussen de Heineken Music Hall (5.500) en de Amsterdam Arena (60.000) vult, haar vuurdoop met de eerste van twee uitverkochte Pearl Jam concerten. Terwijl buiten in vele verschillende tongvallen Engels de laatste kaarten voor het concert een nieuwe eigenaar krijgen, valt direct op hoe vlot je de nieuwe zaal binnenloopt. Er is duidelijk goed over de doorstroming nagedacht. Met meer dan genoeg munten-automaten en La Place die voor het eten mag zorgen, scoort de zaal nog verdere punten.

De Ziggo Dome laat ook binnen een goede indruk achter. Alles is no-nonsense verzorgd afgewerkt. De zitplaatsen rondom de zaal lijken een beetje steil, maar dit zorgt er wel voor dat de zaal kleiner lijkt dat hij werkelijk is. Hoe anders is dit aan de bar. Dik tien minuten in de rij staat voor een biertje is echt niet van deze tijd.

Maar goed, we zijn niet gekomen voor een architectonische beschouwing, er moet gerocked worden!

Laat dat maar aan Pearl Jam over. Met "Interstellar Overdrive" (Pink Floyd) / "Corduroy" en "Why Go" vliegt de band er direct zeer stevig in. Zo stevig zelfs, dat er een kleine pit ontstaat. Hoewel de band niks meer te bewijzen heeft en het alweer drie jaar geleden is dat er nieuw werk uitkwam, is het vuur bij Eddie Vedder en band nog lang niet gedoofd. Waar andere grote Amerikaanse bands regelmatig verzadigd, blasé en soms zelfs nep overkomen, is er geen moment twijfel over de drive van Pearl Jam.

Dat er werk gespeeld wordt van al hun albums en dat er tijdens het concert nog overleg is over het volgende te spelen nummer, dragen hier alleen maar aan bij. De band is veel te trots om elke avond dezelfde show neer te zetten. Zo kan het gewoon gebeuren dat publiekslievelingen "Alive" en "Jeremy" vanavond niet gespeeld worden.

Met een in het Nederlands voorgelezen speech laat Eddie weten dat het de twaalfde keer is dat de band in Nederland staat en dat hij van plan is er het beste optreden ooit van te maken. Hij wil met het eerste rock 'n roll concert in de Ziggo Dome direct geschiedenis schrijven.

Geschiedenis is een beetje overdreven, maar memorabel wordt het concert vanavond zeker. Vooral in de tweede toegift als 17.000 mensen met rock-anthem "Black" meezingen en vervolgens "Rockin' in the Free World" van Neil Young wordt ingezet. Het laat zich raden dat euforie en een enorme springende massa volgt. Enige smet op deze fantastische climax zijn de zaallichten die op dat moment vol aangaan. Ook in toegift-toegift-toegift "Indifference" blijft het TL-licht vol schijnen. Kleine smet op een verder fantastisch bezield concert.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome Pearl Jam foto Pearl Jam - 26/6 - Ziggo Dome

DR. JOHN - 2/7 - PARADISOMet Dan Auerbach achter de knoppen bracht Dr. John dit jaar de beste...

JACK WHITE - 25/6 - HMH Rockster Jack White komt in de HMH na The White Stripes, The Raconteurs en...