VERSLAG: My Morning Jacket - 20/6 - Oosterpoort

VERSLAG: Karst Jaarsma

My Morning Jacket

My Morning Jacket heeft de laatste jaren enthousiast aan haar live reputatie gewerkt. De optredens van het gezelschap bereikten soms een lengte van wel vier uur. De groep maakte sinds haar oprichting verschillende verschuivingen door in bandleden. Het is echter niet te zien, vanavond knalt het nog steeds van alle kanten.

De promotie rond deze tour was sowieso al leuk gedaan. Het publiek kon haar favoriete My Morning Jacket nummer op Twitter zetten. Op basis van deze tips stelden de bandleden vervolgens een setlist samen. Een voortreffelijke Best Off show is dan ook het resultaat.

Wanneer de heren het podium op wandelen is meteen duidelijk dat de muzikanten gezien worden als het muzikale broertje van Wilco. De podiumopstelling is zo goed als hetzelfde. Het enig verschil is het uiterlijk. De muzikanten van My Morning Jacket zien er op het eerste gezicht uit alsof ze over hel en verdoemenis gaan zingen. Niks is minder waar.

Na een drietal keihard knallende nummers de zaal in geslingerd te hebben, bereikt de rauwe rock een hoogtepunt in ‘Holding On To Black Metal’. Het nummer bevat een rifje waar Led Zeppelin stinkend jaloers op geweest zou zijn. Waar tot op dit moment er na elk nummer nog een pauze momentje was en het optreden moeilijk op gang kwam, is de rootsrock trein nu definitief vertrokken. Het gemak waarmee de nummers in elkaar opgaan doet wederom sterk aan Wilco denken.

Zanger Jim Janes pakt daarna een akoestisch gitaar en blijkt over een gevoeligere kant te beschikken. Begeleid door veel psychedelische effecten, lang uitgesponnen jamsessies en mooie teksten weet het gezelschap de rest van de twee uur voorbij te laten vliegen. De nummers volgen elkaar zo mooi op dat het de luisteraar soms bijna ontgaat dat er een nieuw lied ingezet is.

Dan blijft het enkel jammer dat een groot gedeelte van het publiek niet voor de band gekomen is. In aanloop naar het laatste concert van het seizoen deelde de Oosterpoort al een flinke lading vrijkaarten uit. Dat zorgt ervoor dat de zaal wel vol zit, maar het enthousiasme van het podium weet daardoor moeilijk naar de zaal over te springen. Als tijdens zo’n sterk optreden een groot gedeelte van de aanwezigen besluit eerder weg te gaan, dan is het duidelijk dat My Morning Jacket grotendeels voor een verkeerde parochie stond te preken.

THE BABYSITTERS CIRCUS - 20/6 - HEDONThe Babysitters Circus uit Nieuw-Zeeland was in Hedon voor een show....

BLACK LABEL SOCIETY - 18/6 - 013 Zakk Wylde staat vanavond met zijn Black Label Society in de grote zaal van...