VERSLAG: Ben Howard - 15/4 - Tivoli

Podiuminfo was aanwezig bij Ben Howard in Tivoli voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Marleen de Roo

Ben Howard - 15/4 - Tivoli

Ben Howard en live-optredens; ze passen bij elkaar als peper en zout. Ben Howard moet je live zien, ervaren en horen om te begrijpen. Airplay op radiostations hielpen hem goed, maar de geweldige recensies, enthousiaste fans en zijn vechtlust tijdens deze optredens brengen hem nu naar een uitverkocht Tivoli te Utrecht. Weet hij 1000 man deze bijzondere ervaring mee te geven of is dit een te grote groep voor de jonge Engelsman?

Voorprogramma Emmy the Great is zich zeer bewust van het grote aantal bezoekers. Ze komt er namelijk met geen mogelijkheid bovenuit. De eerste rijen zijn geinteresseerd in de bijzondere sound van deze jonge vrouw. Daarachter een grote groep mensen die de tijd probeert te doden door luid te praten. Ze hebben misschien niet eens door dat de rustige Emmy op het podium staat. Bijzonder is ze wel, met haar stijlvolle outfit, bijzondere klank en vooral de diepgaande teksten. Ze geeft ook niet zomaar op, ze wil het liefst iedereen bij haar show betrekken. Dit lukt haar echter niet, ook niet als ze harder probeert te zingen. Dit maakt haar stem een stuk meer onzuiver en schel. Opgelucht verlaat ze het podium.

Zal dit een voorbode zijn van wat nog volgen gaat? Hoe gaat Ben Howard om met deze grote groep bezoekers? Op het moment dat Ben en zijn bandgenoten, waaronder de bijzonder celliste India Bourne, de stage betreden, is de zaal meteen doodstil; op een verdwaalde 'whoo-girl' na. Met 'Depth Over Distance' zet Ben meteen de toon voor de avond. Gevoelig, donker en adembenemend mooi. Het merendeel van het publiek kent Ben Howard door zijn debuutalbum Every Kingdom en de bijzondere verhalen van vrienden. De b-side van 'Keep Your Head Up' is niet heel bekend in de gevulde zaal, maar aan het applaus te horen, zal dit nummer stijgen in de Spotify lijst.

Ben Howard begint de set met rustige en emotionele songs zoals het schitterend uitgevoerde 'Black Flies'. Zijn interactie met het publiek blijft bij een paar flauwe grappen en introductie van de nummers. Ben blijft namelijk liever geconcentreerd spelen. Zijn muziek is zijn leven. Hij klemt zich om zijn gitaar, wiebelt zijn stoel op maat van de drums, drukt zijn mond tegen de microfoon, alle handelingen die hij uitvoert zijn intensief.

Intensief is ook het publiek wanneer de singles 'Keep Your Head Up' en 'Old Pine' klinken. Er klinken liefdesverklaringen en een massaal koor geeft Ben een koekje van eigen deeg. Dit tot genoegen van Ben, die ondanks zijn concentratie toch een lach op zijn gezicht tovert.

In een jaar tijd is Ben Howard van de jongen die overal is, waar de muziek hem brengt, gegroeid naar een man met een eigen geluid en een bijzonder gevoel voor muzikaliteit. Zijn gitaarspel (tokkelen en drummen met een akoestisch gitaar, rauwe riffs op zijn elektrisch exemplaar) is nu al een inspiratie van veel nieuwe singer-songwriters.

En gelukkig is Nederland nog lang niet klaar met hem, binnenkort zullen nog meer mensen hem zien bij Bevrijdingsfestival Groningen en Haarlem en zomerfestivals zoals Pinkpop, Rock Werchter en Lowlands. En zelfs deze aantallen zal hij proberen stil te krijgen. Geen twijfel dat het hem lukt.

FOTOGRAFIE: Arend Jan Hermsen

Emmy the Great foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli Emmy the Great foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli Emmy the Great foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli Ben Howard foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli Ben Howard foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli Ben Howard foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli Ben Howard foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli Ben Howard foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli Ben Howard foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli Ben Howard foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli Ben Howard foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli Ben Howard foto Ben Howard - 15/4 - Tivoli

KEANE - 11/4 - WESTERLIEFDEKeane is terug met een nieuw album en kwam naar Amsterdam om de plaat aan een...

CASE MAYFIELD - 14/4 - METROPOOL Case Mayfield is lekker aan het touren door het land. op 14 april stond hij...