VERSLAG: Dan Mangan - 8/4 - Tivoli

Podiuminfo was aanwezig bij Dan Mangan in De Helling voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Dan Mangan - 8/4 - Tivoli

Dan Mangan stond in 2011 vijfmaal in Nederland en deed in 2009 driemaal het voorprogramma van Laura Jansen binnen onze landgrenzen, maar komt ook gewoonweg in 2012 meerdere keren naar Nederland. De jonge nieuwkomer staat vandaag met zijn begeleidingsband geprogrammeerd in zijn favoriete stad, Utrecht, in een bijna uitverkochte De Helling.

De singer-songwriter Kenton Loewen heeft vandaag een dubbele taak. Hij mag met zijn gebroken stem en rustige nummers het voorprogramma verzorgen als The Crackling, maar stapt tijdens de hoofdact ook achter de drums. Maar dat niemand ondergeschikt is bewijst dat tijdens ‘Keep Me Drunk’ ook Dan Mangan even plaatsneemt achter de drums. De Canadees omschrijft zijn muziek als ‘haunted folk rock’ en zegt geïnspireerd te zijn door ‘free jazz’ en zingt eigenlijk alleen over slechte gebeurtenissen. Een optreden van vijfenveertig minuten is best veel voor een voorprogramma, maar Kenton is eigenlijk zoveel meer.

De 28-jarige Dan Mangan staat regelmatig in Nederland en heeft het nieuwe Oh Fortune hier ook reeds voorgesteld, maar zowel publiek als artiest vonden het tijd voor een nieuwe tournee. ‘Ik heb goede herinneringen aan Utrecht en Nederland. De manier waarop jullie fietsen en hoe bepaalde dingen hier gelegaliseerd zijn zijn geweldig. Maar ook de vrouwenrechten zijn hier erg goed, jullie zijn echt een voorbeeld voor andere landen’, laat de frontman enthousiast weten.

De spraakzame artiest wordt bijgestaan door vier muzikanten, maar blijft bij het nummer ‘Basket’ alleen achter met zijn gitaar. ‘Bij de andere bandleden staat het nummer beter bekend als een rookpauze’, grapt Mangan. Ook wanneer een harde piep door zijn nummer ruist heeft hij geen moeite om het gevoelige nummer even te stoppen. De interactie met het publiek komt op zijn climax tijdens ‘Robots’ wanneer hij plaatsneemt in het publiek en iedereen meezingt.

Na tachtig minuten gespeeld te hebben wordt het podium verlaten en volgt er een speciale toegift. ‘We spelen deze nummers niet zo erg vaak. Dus het wordt erg verfrissend of gewoonweg erg ongeoefend en vergeet ik alle teksten’, waarna hij twee rustige nummers instart. Het optreden kent verschillende pieken, maar een toegift is eigenlijk niet echt nodig. Het is duidelijk dat de singer-songwriter vandaag niet voorbij wilt laten gaan en springt meteen het publiek in om iedereen persoonlijk te bedanken.

FOTOGRAFIE: Nikki Smits

the Crackling foto Dan Mangan - 8/4 - Tivoli the Crackling foto Dan Mangan - 8/4 - Tivoli Dan Mangan foto Dan Mangan - 8/4 - Tivoli Dan Mangan foto Dan Mangan - 8/4 - Tivoli Dan Mangan foto Dan Mangan - 8/4 - Tivoli Dan Mangan foto Dan Mangan - 8/4 - Tivoli Dan Mangan foto Dan Mangan - 8/4 - Tivoli Dan Mangan foto Dan Mangan - 8/4 - Tivoli

JACUZZI BOYS - 06/04 - AREAFIFTYONEEen alles vernietigende moshpit bij Jacuzzi Boys in AreaFiftyOne. En...

PICTURE - 7/4 - THE ROCK TEMPLE Bij het horen van de naam "Picture" zal niet bij iedereen bellen gaan...