VERSLAG: Rue Royale - 15/3 - EKKO

Podiuminfo was aanwezig bij Rue Royale in EKKO voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 7 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Rue Royale - 15/3 - EKKO

In 2011 stond Rue Royale negenentwintigmaal in Nederland geprogrammeerd. Dat het tweetal ondertussen accentloos ‘dankjewel’ kan uitspreken is eigenlijk allang niet meer bijzonder. Ook is het niet vreemd dat ze goede vrienden zijn geworden met The Black Atlantic-leden Simon van der Heide en Kim Janssen. Talentvolle mensen weten elkaar snel te vinden en het viertal deelt vandaag het podium.

Het echtpaar Brookln en Ruth Dekker begint vandaag als tweetal op het podium. Het singer-songwriterduo is vandaag minder spraakzaam dan normaal, maar ruimte voor grappen is er altijd. ‘We zijn eigenlijk een beetje met elkaar uitgepraat na zoveel uren gespendeerd te hebben, dus ik ben blij dat ik weer even met jullie kan praten’, vult het tweetal elkaar plagerig aan op het podium. Het publiek is muisstil en durft nauwelijks te reageren.

De Amerikaan en Brit weten niet alleen het optreden van vandaag, maar ook hun gehele carrière goed te doseren. EKKO is bijna uitverkocht met liefhebbers van akoestische popliedjes, maar negenentwintigmaal binnen een jaar de concertzaal volspelen lukt niemand. De band speelt in veel huiskamers, koffietenten en cafeetjes en vandaag is hierdoor extra speciaal, waardoor twee extra muzikanten zijn opgetrommeld. ‘We hadden ze gevraagd om een paar nummers te spelen, maar nu ze er eenmaal zijn melken we het gewoon uit. Ze mogen niet meer weg’, grapt het tweetal opnieuw.

Door de toevoeging van een elektrische gitaar en een drumstel wordt het gelukkig geen harde herrie. De muziek wordt prachtig subtiel gebracht zoals we gewend zijn bij The Black Atlantic. In de afsluiter en bescheiden internethit ‘UFO’ bevalt de toevoeging zelfs erg goed. Het publiek krijgt hiernaast ook genoeg kleinere nummers voorgeschoteld. En wie de 2.0-versie niks vindt hoeft niks te vrezen; een huiskamerconcert in Nederland is ook reeds aangekondigd.

FOTOGRAFIE: Nikki Smits

AlascA foto Rue Royale - 15/3 - EKKO AlascA foto Rue Royale - 15/3 - EKKO Rue Royale foto Rue Royale - 15/3 - EKKO Rue Royale foto Rue Royale - 15/3 - EKKO Rue Royale foto Rue Royale - 15/3 - EKKO Kim Janssen foto Rue Royale - 15/3 - EKKO Rue Royale foto Rue Royale - 15/3 - EKKO

CRIPPLED BLACK PHOENIX - 14/03 - EFFENAARDeze Britse band gaf in Eindhoven een geweldige show met post- freak- en...

TEXTURES - 11/3 - 013 introMet een Europese tournee die begon in Keulen is Textures vandaag...