VERSLAG: Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Gavin DeGraw in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 24 foto's.

VERSLAG: Laura de Lange

Gavin DeGraw 08-02-2012, Melkweg

Tijdens zijn tour door Europa promoot Gavin deGraw zijn vierde album Sweeter. Deze singer-songwriter uit New York begeeft zich al ruim 10 jaar aan de top van de poplijsten. In een uitverkochte Melkweg in Amsterdam verschijnt Gavin deGraw op het podium compleet gehuld in het zwart, inclusief gleufhoed. Om half 9 is de zaal tot de nok toe vol, en met spanning wachten we af tot Gavin on stage verschijnt. Podium info was er bij om verslag uit te brengen.

Gavin start zijn concert niet achter de gebruikelijke piano, maar zet het eerste nummer Candy ietwat ongemakkelijk in achter de microfoon zonder instrumenten. Als Gavin zich in de loop van het vrolijke nummer verplaatst achter de piano lijkt het publiek te ontspannen, dit is de Gavin die ze kennen. Langzaamaan warmt het publiek op, en na de bekende hitsingle Chariot en het stevige popnummer Sweeter barst de zaal los. Het ijs is gebroken.

Het optreden vordert en de muzikaliteit spat van de zanger en zijn band af. Het enthousiasme voor muziek is bij alle mannen op het podium te zien, en werkt aanstekelijk voor het publiek. Met singles als Soldier en Follow through laat de man die liever achter de piano lijkt te zitten toch zien dat het entertainen hem ook goed afgaat. Hij bedankt het publiek ‘ for keeping them on the road’ en zingt speels het nummer ‘ thank you’.

Hij weet de zaal mee te krijgen en na het stoere nummer ‘ Chemical Party’ wordt de band geïntroduceerd. De twee gitaristen, de pianist, en de drummer krijgen allen ruim de tijd een solo te spelen, het publiek lijkt na tien minuten wel verzadigd met het muzikale intermezzo, de bandleden lijken echter geen genoeg te krijgen van hun eigen muziek, waardoor de aandacht verslapt.

Gelukkig weet Gavin deGraw daarna in zijn eentje het nummer Let’s get it on van Marvin Gaye een intiem moment te creeeren met het publiek. Het is een van de weinige kleinere gevoelige nummers van de avond.
Veel nummers van Gavin vallen in dezelfde ‘ stoere ‘ categorie. Ondanks de goede afwisseling van nieuwe en oudere nummers wordt er geen echte climax bereikt.
Toch weet Gavin met zijn herkenbare en uptempo teksten het publiek te raken en niemand kan stil blijven staan tijdens het concert, door het muzikale enthousiasme dat zorgt voor goede energie in de zaal.

Het optreden loopt naar een einde en Gavin lijkt daar zelf ook flink van te balen. Nadat Gavin en zijn band afscheid nemen en van het podium verdwijnen is er onrust in de zaal. Gaat hij nu weg zonder zijn recente tophit Not over you te zingen? Gelukkig komen ze allemaal weer ten tonele en het publiek gilt van blijdschap. Al zingend, staand op zijn piano zien we hem genieten van de muziek. Tot slot wordt dan eindelijk het populaire ‘ Not over you’ gezongen en komt uit het niets Nick (van Nick en Simon) Gavin bijvallen en de Melkweg kan niet ophouden met juichen.

Gavin DeGraw is stoer, en zijn concert is vrolijk en speels. Hij lijkt gedurende de jaren steeds meer een entertainende popster te worden dan de singersong writer verschuilt achter de piano. Het is onmogelijk stil te blijven staan tijdens de passie voor muziek wat van het podium afspat. Kortom, een geslaagde avond in de Melkweg.

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk

12
Dotan foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg Dotan foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg Dotan foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg Dotan foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg Dotan foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg Dotan foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 8/2 - Melkweg

12

THE MACCABEES - 8/2 - PARADISOThe Maccabees zijn terug van weggeweest met een nieuwe plaat en daar hoort...

MASTODON - 3/2 - 013 Mastodon kwam voor een exclusieve show naar 013 in Tilburg. Een fotoverslag.