VERSLAG: Trixie Whitley - 4/1 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Trixie Whitley in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 5 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Trixie Whitley - 4/1 - Paradiso

Wanneer de Amerikaans/Belgische Trixie Whitley naar Nederland en België komt is het altijd rond de jaarwisseling. De muzikante brengt namenlijk graag de feestdagen door met haar moeder Hélène Gevaert – overigens de zus van Alan 'dEUS' Gevaert – in Gent. De 24-jarige stond een paar dagen geleden in Rotterdam en doet vanavond Amsterdam aan. En dat allemaal nog voor de release van haar eerste studioplaat.

Het optreden begint twintig minuten later dan afgesproken en hierdoor krijgt iedereen de tijd om naar de uitverkochte bovenzaal te komen. De blondine wisselt vandaag tussen een weggemoffelde piano en een akoestische en elektrische gitaar. Het wisselen van de instrumenten laat veel dode momenten vallen en ook het regelmatig stemmen is niet bevorderlijk voor het tempo. De singer-songwriter vertelt geen gitaartechnicus meegenomen te hebben en verontschuldigt zich voor de vele grote gaten.

Haar oom en ‘een oom uit een voormalig leven’ komen de flinterdunne zangeres halverwege versterken. Een goed idee, want de luide drummer en bassist schudden iedereen weer even wakker. En hoewel de soulvolle zangeres in haar supergroep Black Dub nog bewijst zelf ook aardig te kunnen drummen, gunt ze zichzelf veel meer rust door het uit handen te geven. Het vloeken op de kleine foutjes in het begin van de stetlist wordt even vergeten en met een grote glimlach speelt ze de laatste nummers.

De dochter van wijlen singer-songwriter Chris Whitley eindigt vandaag met ‘Strong Blood’ uit haar beginperiode. Een nummer die ze schreef in het bijzijn van haar vader in Amerika, terwijl hij reeds erg ziek was, en ze draagt hem vandaag dan ook aan haar oudeheer op. De kaarsen bij de piano worden aangestoken door zijn broer en na één uur spelen wordt het podium verlaten.

Het nummer ‘Undress Your Name’ wordt na een groot applaus gespeeld als toegift en hierna is het echt gedaan. De zangeres bedankt iedereen voor het komen en rent, zoals ook de meeste bezoekers, snel naar de merchandise stand. Een echt wapenfeit is er nog niet, maar met een handtekening en kiekje weet ze veel bezoekers vandaag nog blijer te maken.

FOTOGRAFIE: Nikki Smits

Trixie Whitley foto Trixie Whitley - 4/1 - Paradiso Trixie Whitley foto Trixie Whitley - 4/1 - Paradiso Trixie Whitley foto Trixie Whitley - 4/1 - Paradiso Trixie Whitley foto Trixie Whitley - 4/1 - Paradiso Trixie Whitley foto Trixie Whitley - 4/1 - Paradiso

WHOP! PRESENTS TROLLEY SNATCHA - 6/1 - TIVOLIHet is een van de grootste muzikale hypes van de afgelopen jaren, dubstep...

KRAAK & SMAAK (LIVE) - 27/12 - EFFENAAR Het was heerlijk dansen bij het energiek optreden van Kraak & Smaak in de...