VERSLAG: Renske Taminiau - 16/11 - Tivoli De Helling

VERSLAG: Laura de Lange

Renske Taminiau

Een jaar geleden hadden nog weinig mensen van haar gehoord maar dit jaar gaat de carriere van Renske Taminiau als een trein. Samen met Perquisite schrijft Taminiau de filmmuziek voor het nieuwe Nederlandse drama Lotus. Behalve dit is ook haar nieuwe Album Move Me uitgekomen en is ook meteen verschenen in de album top 100. Renske Taminiau tourt nu langs de clubs van Nederland en Podiuminfo was erbij om verslag te doen.

Sprookjesachtig, dat is het gevoel dat je krijgt als je de zaal binnenloopt. De wit kartonnen bomen op het podium en de paarse belichting versterkt dit gevoel. Het optreden begint en Renske Taminiau + band begint met de lekkere binnenkomer van het nummer Stay. De toon is gezet en de zaal luistert aandachtig naar deze zangeres.

Na Stay speelt Taminiau het gevoelige nummer To You We Sing. Dit nummer heeft een mooie tekst en is een ode aan de mensen die er niet meer zijn. Op de achtergrond speelt zich de bijbehorende clip af. Geproduceerd door haar broer Aart Taminiau. Een creatieve familie dus.

Dit creatieve en vooral muzikale blijf je ervaren tijdens het optreden van Renske. Ze gebruikt meerdere instrumenten zoals een keyboard, een ukelele, een klein rood pianootje en een trommel. Renske weet hoe ze moet varieren en hoe ze het publiek kan blijven verrassen. Op de goede momenten probeert ze wat nieuws met de zaal en ze zorgt ervoor dat het nooit too much is. Dit verrassen doet ze echter niet alleen, haar ijzersterke band zorgt ervoor dat de nummers kloppen en begeleiden Taminiau uitstekend in haar optreden.

Halverwege het optreden komt er een oude bekende het podium namelijk Ruben Hein. Ruben Hein was, voordat zijn solocarriere een boost kreeg de vaste pianist in de band van Renske en verzorgt ook de tweede stem in haar album Move Me. To Have & To Hold is het nummer dat Renske en Ruben zingen en dit doen ze geweldig. De iets wat lagere stem van Renske sluit perfect aan bij de jazzsound van Ruben Hein.

Renske weet heel knap een verhaal te brengen. Als singersongwriter schrijft ze de nummers zelf en dit merk je ook aan de manier hoe Renske zingt. Zo heeft ze een nummer Luna wat voor haar nichtje geschreven is. Zelfs in het frans kan ze zingen als een nachtegaal en voel je gewoon waar Renske het over heeft bij het nummer Paris.

Het optreden loopt naar een einde maar daar is Tivoli de Helling het niet mee eens. Gelukkig komen Renske en haar bandleden nog terug voor een geweldig toegift. Ze zorgt voor een fantastisch meezing moment waardoor de sprookjesachtige sfeer in de zaal magisch word. Het laatste nummer is een mooie versie van Spring Song van de plaat Waiting To Be Told.

Renske Taminiau heeft talent. Ze zingt mooi, het ziet er allemaal goed uit en het optreden is alles behalve saai. Taminiau beschikt behalve over een gouden strot zeker over een grote dosis talent. Het optreden heeft de fijne sfeer van een mysterieus sprookjesbos waar je niet meer weg wil. Het feit dat alles zelf door Renske is geproduceerd laat al zien dat we hier te maken hebben met een groot nieuw talent. Een optreden van Renske Taminiau is een aanrader want deze fijne magie zou iedereen moeten meemaken.

WIZ KHALIFA - 16/11 - HEINEKEN MUSIC HALLNiet helemaal uitverkocht maar wel lekker vol, was de Heineken Music Hall op...

HANSON - 18/11 - PARADISO De heren van Hanson beklommen afgelopen vrijdag het podium van een...