VERSLAG: Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ

Podiuminfo was aanwezig bij GEM + awkward i + Tom Pintens solo (BE) – Excelsio in Mezz voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Excelsior Recordings Label Night

Het Utrechtse Excelsior Recordings presenteert vandaag drie bands aan Breda. Het affiche weet helaas weinig muziekliefhebbers naar MEZZ te trekken. Het onafhankelijk platenlabel brengt recentelijk ook platen uit in Engeland, Denemarken en Duitsland en doet het al jaren goed in Nederland en België, maar heeft in de Nassaustad nog veel successen te behalen. Maar ook het aanwezige publiek is vandaag helaas niet voor de muziek gekomen en veel gepraat is het resultaat.

‘Het is fijn dat jullie er al zo vroeg bij zijn’, roept de Vlaamse Tom Pintens voor aanvang. De zanger, gitarist en pianist speelde eerder in Dez Mona en Zita Swoon en is actief als producer, maar richt zich tegenwoordig vooral op zijn solocarrière. De Antwerpenaar speelt normaal met een band, maar omdat we vandaag nog genoeg bands krijgen voorgeschoteld heeft hij besloten alleen het podium te trotseren. De krullenbol wisselt nieuwe en oude nummers rustig af en hierdoor is de genreverschuiving duidelijk hoorbaar. Het nieuwe De Oogst is namelijk een tikkeltje harder. Het publiek reageert vooral afwachtend op de Nederlandstalige muziek en weinig zullen hem aanspreken om een wapenfeit te bemachtigen.

De Amsterdammer Djurre de Haan heeft zijn Awkward I uitgebreid met vier vrienden. De Alamo Race Track-bassist heeft hierdoor voor de verandering een setlist moeten maken. Een onduidelijke warboel met veel pijltjes zorgt voor een aantal gespannen glimlachen op het podium, maar vooral een gezellig bandgevoel is wat de folkband uitstraalt. De 30-jarige zingt komische nummers (I Didn't Know How to Wear My Hair) en nummers over de nieuwe vriend van zijn ex-vriendin (The Unknown Character) en eindigt met twee nummers van zijn debuutplaat. Het uitgroeien tot een vijftal is een goede keuze en de toevoeging van Susanne Linssen (Hospital Bombers/Seedling) met haar viool en prachtige stem is hartverwarmend.

Maurits Westerik presenteert vandaag niet alleen een nieuw wapenfeit, maar vooral ook zijn nieuwe zeskoppige live-band. Het Utrechtse GEM kwam onlangs met het crowdfunded Hunters Go Hungry en de nummers worden netjes voorgeschoteld. De volgorde is een beetje aangepast, maar alle twaalf de nummers van het vierde studioalbum passeren de revue. De frontman heeft een aantal spiekbriefjes met de teksten en brengt alles met een grote glimlach. Door een toevoeging van o.a. bassist Daniel Rose (Lefties Soul Connection, C-Mon & Kypski e.a.) kon het optreden muzikaal bijna niet tegenvallen. Met veel speelplezier en onderonsjes worden de nummers voorgedragen. Het publiek daarentegen kan veel leren van het enthousiasme op het podium.

Een opgedrongen toegift van de headliner wordt ongevraagd alsnog gespeeld, maar het had nog veel treurig kunnen aflopen vandaag. Een paar weken voor aanvang kwam er een reddingsactie: koop je een album van een van de drie bands bij Velvet Breda of Velvet Dordrecht dan krijg je daar een gratis concertticket bij. Bovendien mocht je er nog een ticket bij kopen voor de halve prijs. Een beetje pijn moet het wel gedaan hebben.

FOTOGRAFIE:

Tom Pintens foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ Tom Pintens foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ Awkward I foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ Awkward I foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ Awkward I foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ Awkward I foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ Awkward I foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ Gem foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ Gem foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ Gem foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ Gem foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ Gem foto Excelsior Recordings Label Night - 4/11 - MEZZ

THE SMASHING PUMPKINS - 8/11 - HMHThe Smashing Pumpkins zijn weer helemaal terug! De vorige keer deed de band...

DJ ISIS - 4/11 - BEURSPLEIN De Amsterdamse Isis van der Wel stond met dichter Justin Samgar en Jan...