VERSLAG: Motorpsycho - 15/10 - Effenaar

Motorpsycho - 15/10 - Effenaar

Vanavond komt een van de beste psychedelische rockbands speciaal overgevlogen uit het Noorse Trondheim in kader van het 40-jarig bestaan van de Effenaar. Vorig jaar gaf Motorpsycho hier nog een adembenemende show naar aanleiding van hun 14e album Heavy Metal Fruit. Deze show is maar een voorbeeld uit een reeks legendarische optredens, want vanavond staan ze alweer voor de 14e keer op dit podium. Het trio neemt graag uitgebreid de tijd om het publiek te betoveren met een psychedelische trip dus er is geen ruimte voor een voorprogramma.

Motorpsycho heeft een speciale band met deze plek en dat blijft niet onopgemerkt. Vanavond is er zelfs een gelimiteerde LP te koop met live materiaal wat de afgelopen twee decennia is opgenomen bij de Effenaar. Na zich te hebben uitgeleefd bij de merchandise stand wacht het publiek geduldig tot de mannen van Motorpsycho bescheiden het podium betreden. De band opent rustig met het nummer ‘Year Zero (A Damage Report)’, afkomstig van het album Little Lucid Moments. Het publiek is meteen onder de indruk. Na een uitgebreid applaus bedankt bassist Bent Sæther De Effenaar dat ze hier weer mogen staan vanavond.

De setlist van Motorpyscho is nogal veranderlijk, maar vanavond is deze extra opmerkelijk. Er komen nummers voorbij als ‘All Is Loneliness’ en ‘Junior’, die de band al bijna twintig jaar geleden heeft opgenomen. Dit wordt gecombineerd met nieuwe nummers als ‘Starhammer’. Dit laat Motorpsycho meteen van zijn beste kant zien. De enorme diversiteit aan nummers en stijlen bewijst dat de band ongelofelijk muzikaal is. De band blijft zich overtreffen met het schrijven van nieuw materiaal, maar live tilt het trio het geheel naar een nog hoger niveau. Waar de meeste bands hun cd’s naspelen, worden nummers door Motorpsycho compleet anders benaderd en verrijkt met improvisatie. Enkele nummers worden met elkaar verweven tot een prachtig trippend geheel.

Een mooie eigenschap van het Noorse trio is dat je ze ziet genieten op het podium. Vooral gitarist Hans Magnus ‘Snah’ Ryan heeft onder complete beheersing van zijn instrument enorm veel plezier in het creëren van een muzikaal meesterwerk. Het publiek vindt overduidelijk dat de band hierin slaagt, want na een toegift blijft men vragen naar meer. Als tweede toegift speelt Motorpsycho ‘Vortex Surfer’, een nummer waar het publiek duidelijk op gehoopt had.

Het muzikale avontuur beïnvloed je tijdsbesef en voor je het weet is het tweeënhalf uur later. Geen enkel concert van het psychedelische trio is hetzelfde, Motorpsycho blijft indrukwekkend en vernieuwend. Het publiek wordt meegenomen in een imposante trip die je keer op keer sprakeloos achterlaat. Ongelofelijk hoe de mannen zichzelf blijven overtreffen. Hopelijk heeft de band al grootse plannen voor het gouden jubileum van De Effenaar.

ROOSBEEF - 19/10 - 013Roosbeef, met een nieuwe band, een volwassen uiterlijk en een steviger...

THE DEAF - 13/10 - DOORNROOSJE The Deaf walste Doornroosje plat en Podiuminfo was aanwezig met een camera...