VERSLAG: John Grant - 9/8 - Rotown

John Grant

Het mag duidelijk zijn dat we de band Midlake dankbaar mogen zijn. Dankzij hen staat John Grant nog op het podium. Vanavond gebeurt dat, na een tour van ongeveer anderhalf jaar, in Rotown, Rotterdam.

De eerste actie van Rotown is meteen een duidelijke: de bar blijft dicht tijdens het concert. Ofwel: mond dicht, luisteren. Een voorbeeld wat andere zalen gerust mogen volgen bij dit soort concerten. Zonder voorprogramma begint Grant rond half tien aan zijn show. Hij wordt bijgestaan door ex-Budapest lid Chris Pemberton die afwisselend piano en synthesizer bespeelt.

De opener ‘You Don’t Have To’ is van zijn nog te verschijnen album. De meeste nummers van de avond komen logischerwijs van Queen of Denmark, het album dat werd opgenomen met hulp van de leden van Midlake. De keuze om met Pemberton op te treden is een goede geweest. De tweede stem en het gebruik van meer dan alleen piano zorgen ervoor dat de avond niet te eentonig wordt en laat een aantal nummers beter uit de verf komen.

Uiteindelijk is het wel de stem van Grant die het meest blijft hangen. Krachtig, vol overtuiging en misschien zelfs met wat frustratie. Ondanks dat de meeste verhalen uit zijn nummers een tijd geleden zijn gebeurd, maken ze nog steeds indruk. Eenzaamheid, mislukking en onbegrepen zijn. Grant kan je er alles over vertellen. En nee, Queen of Denmark is geen vrolijk album. Wat de nummers wel dragelijker maakt, is het sarcastische en cynische taalgebruik van Grant.

Vlak voor het einde weet Grant te vertellen dat hij de toegift graag overslaat. Hij vindt het onzin om weg te lopen, te wachten op het bijna verplichte applaus en vervolgens weer terug te komen en dus vertelt hij dat hij al zijn nummers speelt en dan weggaat.

Na het spelen van nog een nieuw nummer (‘Vietnam’) eindigt de avond uiteindelijk, zoals Grant zelf ook lachend weet te melden, met een wat vrolijker nummer. Van zijn voormalige band The Czars brengt hij ‘Little Pink House’, als herinnering aan zijn overleden oma die in een roze huis met blauwe stippen woonde.

SINEAD O'CONNOR - 15/8 - PARADISODe Ierse zangeres Sinead O'Connor stond in een uitverkocht Paradiso en onze...

GOOD CHARLOTTE - 9/8 - PARADISO Good Charlotte is dit jaar niet uit Nederland weg te slaan, zo lijkt het wel....