VERSLAG: House of Pain - 27/6 - Oosterpoort

VERSLAG: Karst Jaarsma

House of Pain

Zo op het eerste gezicht is de Iers-Amerikaanse groep House Of Pain niet meer dan een eendagsvlieg. ‘Jump Around’ laat vandaag de dag nog steeds een ieder enthousiast springen, maar meer van het repertoire is voor velen onbekend. Met drie sterke albums op zak, een succesvolle solo carrière van Everlast en de recentelijke deelname aan supergroep La Coka Nostra bestaan er echter genoeg redenen om verheugd te zijn bij een officiële House Of Pain reünie.

Voordat de reünie tour deze zomer de nodige festivals aan gaat doen, warmen de heren zich eerst op voor het Nederlandse publiek met een drietal optredens in kleinere zaaltjes. Dat Everlast, Danny Boy en DJ Lego er zin in hebben bewijzen ze wel door om klokslag half tien het podium van de Oosterpoort te beklimmen.

De setlist opent met een aangename instrumentale versie van Sugar Hill Gang’s ‘Apache’. Terwijl Danny Boy nog afwezig is jamt Everlast heerlijk mee met de band. De rapper heeft met zijn vierkante uiterlijk en grappig baardje vooral de uitstraling van een aardige tuinkabouter. Zijn kenmerkende piepende stem bevestigt dit beeld des te meer.

Samen met Danny Boy begint de rapper hierna vol energie een rijtje House Of Pain nummers te vertolken. Onder andere ‘Danny Boy, Danny Boy’ en een vermakelijke cover van Dr. Dre zijn ‘Next Episode’ passeren de revue. Met een onbekend nummer, voorzien van enkele sterke gitaarsolo’s, komt er na ruim een half uur een krachtig einde aan het House Of Pain gedeelte.

Het is nu de beurt aan Everlast om zijn succesvolle solocarrière te belichten. Dat dit niet door iedereen gewaardeerd wordt bewijzen verscheidene mensen die hun middelvinger omhoog gooien of roepen dat ze meer House Of Pain willen horen. Ondanks de contrasterende stijl zet Everlast een leuke set neer. Naast een eigen versie van ‘Folsom Prison Blues’ worden ook de bekendere nummers gespeeld. Grote afwezige is helaas ‘Put Your Lights On’. Het nummer dat Everlast samen met Carlos Santana maakte mag met recht zijn grootste hit genoemd worden. De band weet gedurende dit gedeelte van de set te schitteren door de verscheidene solo’s.

Desondanks is de rapper duidelijk geïrriteerd door de reacties uit het publiek. Wanneer dan zonder een overtuigende introductie ‘Jump Around’ wordt ingezet bestaat ook het idee dat Everlast dit optreden zo snel mogelijk achter de rug wil hebben. Na een korte bijdrage van Danny Boy verdwijnt de hele band na iets meer dan 1 uur om het publiek zo verbluft achter te laten dat ze vergeten te vragen om een toegift. Een ontzettend koude douche na een sterk eerste uur.

DEATH CAB FOR CUTIE - 30/6 - MELKWEGNaar aanleiding van het pas verschenen album Codes and Keys kwam Death Cab...

TAME IMPALA - 26/6 - TIVOLI Tame Impala stond eerder al op Lowlands en London Calling. Nu staan ze in een...