VERSLAG: Animal Collective - 17/5 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Animal Collective in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Animal Collective

Animal Collective is niet voor iedereen. Het viertal uit Baltimore maakt ingewikkelde indie met psychedelische invloeden, die veelal allesbehalve toegankelijk is voor een breed publiek. Desondanks wisten ze in 2009 een – terechte – doorbraak te forceren met hun met positieve kritieken overladen Merriweather Post Pavillion. Een album, dat mede dankzij singles als My Girls en Brothersport een veel groter publiek bereikte. Na een intensieve tour zijn ze weer de studio’s ingedoken en veel van het daaruit ontstane materiaal was vanavond te horen in een afgeladen Paradiso.
Nadat Teengirl Fantasy haar taak heeft volbracht en de – dan nog matig gevulde -poptempel prima opgewarmd heeft, bestijgen de mannen van Animal Collective stipt om 20.30 het podium.

Gelijk verschijnen er trippy visuals tegen het scherm achter de mannen en gecombineerd met de broeierige warmte in de zaal is de sfeer voor dit soort muziek ideaal. De mannen lieten in interviews al doorschemeren een enigszins andere weg in te slaan en dat is ook wel te merken. De ritmes zijn zo mogelijk nog onlogischer en de melodieën nog psychedelischer, maar dat is juist de kracht van dit nieuwe werk. Het is zo’n verfrissende wind die zo nu en dan door de indiescene (want ook daartoe mag je de mannen rekenen) waait, een wind die het genre spannend houdt.

Afgelopen weekeinde zette de band - als we de verhalen moeten geloven – al een fantastische set neer op het Britse ATP (All Tomorrow Parties) en vanavond is dat niet veel anders. Zoals gezegd, veel nieuw werk, gecombineerd met het beste van de acht studioreleases die ze al op zak hebben. Zo wordt er vanuit een nieuw nummer opeens bijzonder vloeiend overgegaan op een weergaloze uitgevoering van Brothersport, toch wel het hoogtepunt van de avond. Dat zijn ook de momenten waarop de vier de zaal echt meekrijgen en zelfs dan blijft het maar beperkt tot de voorste rijen.

Het geluid is niet altijd opperbest, frontman en alleskunner (gitaar, toetsen, zang) Avey Tare is zo nu en dan verre van verstaanbaar, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van het optreden dat Animal Collective vanavond neer zet. Het nieuwe werk is veelbelovend, het oude nog steeds doeltreffend. Met zulke live-uitvoeringen lijkt het viertal zich over het aankomende negende (!) album weinig zorgen te hoeven maken. Laat die wind maar waaien, jongens.

FOTOGRAFIE: Eleni Hoefsloot

Teengirl Fantasy foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso Teengirl Fantasy foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso Teengirl Fantasy foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso Teengirl Fantasy foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso Animal Collective foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso Animal Collective foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso Animal Collective foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso Animal Collective foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso Animal Collective foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso Animal Collective foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso Animal Collective foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso Animal Collective foto Animal Collective - 17/5 - Paradiso

GABRIEL RIOS 19/05 MELKWEGGabriel Rios is terug met een nieuwe band en een nieuw album. Het album werd...

VAN DIK HOUT - 14/5 - IDUNA Van Dik Hout met in het voorprogramma Christiaan Hof. In poppodium Iduna te...