VERSLAG: Redman - 6/5 - Hedon

Redman - 6/5 - Hedon

Voor de drankomzet van poppodium Hedon te Zwolle is het gunstig, een MC die veel te laat op het podium staat. De bezoekers hadden gewoon naar huis kunnen gaan, maar hebben geduldig en rustig gewacht op de komst van Redman. Nu maar hopen dat hij het lange wachten waard is…

De avond begint al vroeg met Kassem en Wenki die zijn opgetrommeld op het publiek warm te krijgen. Dit lukt niet goed, wellicht omdat het buiten ook lekker warm is en de laatste zonnestraaltjes meer interesse hebben van de bezoekers dan de twee jongens die springend over het podium gaan. Kassem en Wenki zijn goede rappers, maar missen enthousiasme. Met alleen heen en weer springen en regelmatig "kom op", schreeuwen, krijgen ze het 20+ hip-hop publiek niet aan het bewegen.

Iets van Het VerZet wel is gelukt. Zij hebben de nodige enthousiasme wel meegebracht naar de Overijsselse hoofdstad. En een hoop kleren. In dikke jassen en met rugzakken en mutsen op, beginnen ze met hun set. Deze rappers hebben behalve een grote hoeveelheid enthousiasme, ook de nodige talent en skills meegenomen. Ze krijgen al snel respect van het publiek en weten ook de Zwollenaren luid “Oh Shit”, mee te laten zingen. Enig minpuntje van de set is dat de beat soms het tempo en het talent van de heren in de weg zit. Dit lijkt tegenstrijdig, maar de teksten en de flow is wat de show van Het VerZet zo leuk maakt, dan lijkt een strakke beat slechts een bijzaak.

Het warmtepunt is gestegen, maar de MC waar het vanavond allemaal om draait is nog niet aanwezig. In de tussentijd vermaakt het publiek zich met muziek van de DJ, de nodige alcohol en een aantal sigaretten. Om 10 over 11 verschijnt de bus van de alleskunner bij de poort van Hedon. Anderhalf uur nadat de set van Het VerZet eindigde, verschijnt de Amerikaan in de kleine zaal.

Redman knalt er meteen in met korte versies van zijn grote hits. Niets inleiden met onnodig gepraat, eerst eens laten zien waar de bezoekers op hebben gewacht. De MC uit New Jersey legt meteen uit waarom hij een MC is en geen rapper. In hoog tempo spit hij de ene tekst naar de andere. De hoeveelheid tekst die hij in 1 minuut ten gehore brengt is ongeëvenaard.

De bezoekers zijn overtuigd en geven alle energie die ze hebben om mee te rappen, te springen en te bounchen. Al snel begint ook hij er lol in te krijgen en benadrukt de goede sfeer, ondanks de kleine zaal die niet helemaal gevuld is. De Solo Reggie Tour - Reginald is zijn echte naam – brengt de 41-jarige langs podia in Europa met zijn oude hits en old skool hip-hop. Slechts een handjevol nummers komen van zijn laatste albums. Nee, Redman benadrukt de fantastische tijd toen zijn naam standaard bovenaan de lijsten prijkte, de jaren '90. Whut? Thee Album en Muddy Waters leveren de meeste liedjes. Daarnaast speelt hij ook een aantal klassiekers zoals M.O.P.’s 'Ante Up' en House of Pain’s 'Jump Around'.

Hij noemt ook een paar keer zijn vriend Method Man, die vorig jaar hetzelfde podium wist plat te krijgen – inclusief stagediven en jointjes in het publiek gooien. Iets waaruit Redman duidelijk inspiratie heeft opgedaan als hij aan het eind van de set precies hetzelfde doet door een bommetje te doen vanaf de stagemonitor. Met FC Zwolle-shirt - gegeven door host, rapper en ambassadeur van FC Zwolle: Sticks – verlaat de MC naar anderhalf uur de zaal. Het was het wachten waard, vinden de jongens die een jointje oprapen. Redman zei het al: “If you find a bag of weed on the floor, what the fuck you gonna do? Pick it up, pick it up“.

BLAUDZUN - 11/5 - 013Blaudzun stond samen met Pien Feith in 013. Onze fotografe Anne Neijnens trok...

RHYTM & BLUES NIGHT - 7/5 - DE OOSTERPOORT Rythm & Blues Night nam de Oosterpoort over en Karst Jaarsma brengt verslag uit!