VERSLAG: Thursday - 26/4 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Thursday in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 4 foto's.

VERSLAG: Harm Groustra

Thursday

“In wat voor wereld leven we in godsnaam?”, moet de diehard Thursday fan op dinsdagavond in de Oude Zaal van de Melkweg denken. Het concert had net zo goed in het cafe kunnen plaatsvinden, want bijna niemand heeft de moeite genomen om richting het Amsterdamse podium te komen vanavond. Misschien heeft het te maken met de twee shows op Groezrock eerder dit weekend. Veel fans waren waarschijnlijk van de partij op het Belgische festival en hebben daar wel genoeg gezien.

Maar als de invulling van deze avond van te voren bekend was gemaakt, had de Oude Zaal nog wel eens stuk voller kunnen staan. Na een toch al niet verkeerd openingssalvo met onder andere nieuwe nummers Fast To The End, Magnets Caught In A Medal Heart en No Answers, verklaart Geoff Rickly doodleuk dat de band Full Collapse vanavond integraal gaat spelen. En laat dat nu een van de hoogtepunten op Groezrock geweest zijn.

Het blijft onduidelijk of het altijd al het plan was om Full Collapse helemaal te doen, of dat de band besloot de weinige hardcore fans op een cadeautje te trakteren. Het doet er niet toe, want het zorgt voor een misschien wel legendarische show. Allereerst complimenten voor Rickly, die onlangs de zeer matige opkomst, springt en schreeuwt alsof zijn leven er vanaf hangt. Een hoogtepunt kiezen is dan ook moeilijk / slash onmogelijk. Van Understanding in a Car Crash tot I Am The Killer en How Long Is The Night: het staat allemaal als een huis.

Maar ook de eerder genoemde nieuwe nummers en afsluiter Turnpike Divides komen prima uit de verf vanavond. De show op Groezrock eerder deed het nieuwe werk live weinig ten goede, maar vanavond blijkt dat Thursday zijn zaken wel degelijk op orde heeft. Of het nu door de Oude Zaal komt, of door de agressie van de band, wiens ego hier toch een deuk opgelopen moet hebben: de show is ijzersterk en sowieso een van de sterkste concerten dit jaar in de Melkweg. Hopelijk krijgt Thursday een volgende keer wel het publiek dat ze verdient.

FOTOGRAFIE:

Thursday foto Thursday - 26/4 - Melkweg Thursday foto Thursday - 26/4 - Melkweg Thursday foto Thursday - 26/4 - Melkweg Thursday foto Thursday - 26/4 - Melkweg

FUNERAL FOR A FRIEND / THE BLACKOUT - 2/5 - MELKWEGDe post-hardcore band Funeral For A Friend komt naar Nederland voor twee...