VERSLAG: The Naked and Famous - 3/4 - Tivoli

VERSLAG: Marleen de Roo

The Naked and Famous - 3/4 - Tivoli

De eerste klanken van A Polaroid View klinken hoopvol in de nog halflege zaal. Hoewel die steeds voller begint te lopen, moet de jonge band vechten voor aandacht.

Toch staat de band overduidelijk te genieten op het podium. Wat wil je ook, de groep bestaat nog geen jaar, maar mag nu al een week lang het voorprogramma verzorgen van The Naked and Famous. Het duurt niet lang voor het enthousiasme aanstekelijk werkt bij het publiek. Het applaus wordt steeds harder.
De sound is melodisch, maar ook melancholisch. De zanger Tom heeft een fantastische stem, die blijft nagalmen in de oren. Ook de toetsenist is een talent. Wanneer hij tijdens een nummer ook nog de gehele zangpartij voor zijn rekening neemt, kan hij het grootste applaus in zijn zak steken. Hoewel A Polaroid View nog weinig diversiteit in hun set heeft, zorgen ze voor een mooi begin van de avond.

Luid gejuich klinkt wanneer The Naked and Famous het podium betreedt. Wegens grote belangstelling is de show vanavond verplaatst van de Helling naar de Oudegracht. De goede kritieken en de vele airplay die Passive Me, Aggressive You heeft gekregen, hebben vast bijgedragen aan deze bijna uitverkochte zaal. De hype lijkt de band weinig te doen. Ze draaien hun hand niet om voor een poppodium vol Nederlanders.

Het aanstekelijke ‘All of This’ is de ideale opener om aandacht te krijgen en de geliefde single ‘Punching in a Dream’ krijgt enthousiaste reacties van het publiek. De Nieuw-Zeelanders knallen meteen door, totdat het rustige nummer ‘Girls Like You’ gespeeld wordt. De zanger zingt dit nummer met zoveel gevoel, dat de bezoekers vooraan de tranen in zijn ogen kunnen zien glinsteren. Het nummer over een beeldschoon, maar zeer egoïstisch meisje, haalt duidelijk het ergste verdriet bij hem naar boven.

Hoewel de set daarna lichtelijk begint te vervelen, wordt het publiek meteen wakker geschud als de bekende eerste noten van ‘Young Blood’ klinken. De openingsnoten worden beantwoord door een massale schreeuwpartij uit de zaal. Al snel verschijnt er een zingende en springende massa. Met credits aan de jongen met New Zealand shirt, die crowdsurfend het podium weet te bereiken en daarmee zelfs bij de muzikanten een glimlach op de gezichten weet te toveren.
Met het harde ‘A Wolf In Geek’s Clothing’ – een opzwepend rocknummer dat doet denken aan Sleigh Bells - halen de jonge bandleden nog eenmaal alles uit de kast om het publiek aan het springen te krijgen.

Hoewel elektronische indiebandjes als paddestoelen uit de grond schieten, weet The Naked and Famous zich te onderscheiden van anderen. Juist door het beste van concurrenten samen te smelten in een prettig geluid. De combinatie van een MGMT sound en Passion Pit stemgeluid, gemengd met rustige indiesongs à la Miike Snow, zullen deze zomer vast op veel festivals te horen zijn.

NOAH AND THE WHALE - 6/4 - TIVOLINoah and The Whale is terug! Voor een bijna uitverkocht Tivoli stond de band...

MAYAN - 26/5 - EFFENAAR MaYaN met co-headliner Sons of Seasons gaven in de Effenaar een geweldige...