VERSLAG: De Staat - 29/4 - Effenaar

Podiuminfo was aanwezig bij De Staat + support in Effenaar voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 16 foto's.

De Staat - 29/4 - Effenaar

Er was eens een doodgewone knul die de opleiding Compositie en Muziekproductie in Utrecht volgde. Voor zijn afstudeerproject flanste hij het schijfje Wait For Evolution in elkaar. Hij heeft dat schijfje in zijn eentje gemaakt. Alle zangpartijen (zelfs tweede stemmen) en alle gitaar, bas en drumpartijen nam hij voor zijn rekening. Leuk zo'n eenmansproject, maar er ontbrak iets... In 2006 verzamelde hij vier enthousiaste muzikanten om zich heen en het stond ineens als een huis. Toen de eerste plaat uitkwam, kreeg de band een succesvlaag over zich heen die ze misschien niet verwacht hadden. Ze werden snel opgepikt door bekende radiozenders en ze speelden op veel festivals. In een jaar tijd speelden ze op zowel Pinkpop als Lowlands. In maart is de tweede cd Machinery uitgebracht, waar alle bandleden stuk voor stuk aan hebben meegewerkt. Ook dit album had direct succes en van 'de band met de koebel' zijn ze nu naar 'de band met de machine' gegaan. Dit verhaal gaat natuurlijk over de Nijmeegse band De Staat. Vandaag weten zij de grote zaal van de Effenaar uit te verkopen.

De Staat heeft de Effenaar uitgekozen om hun clubtour af te sluiten. Ze hebben de afgelopen weken door Nederland getoerd en hierna gaan ze zich weer richten op het buitenland d.m.v. een tour door Duitsland. Het podium in de grote zaal ziet er interessant uit. Er staat o.a. een stuur en de grote ijzeren machine, die ook op de voorkant van 'Machinery' te zien is. Het begin van de show staat in teken van de machine. De machine stelt een instrument voor met aan de zijkant een soort hamers die tegen de machine tikken en bovenop grote blokken die naar beneden vallen, die een bassdrum moeten voorstellen. Wanneer de vijf Nijmegenaren het podium opkomen beginnen zij hun set met 'Ah I See' (tevens ook de opener van de plaat). Nu is het meteen duidelijk waarom er een stuur op het podium staat, want Rocco toetert er flink op los.

Na drie nummers op rij van het meest recente album komt er een ouder nummer voorbij. 'Sleep Tight' begint anders dan op de plaat; namelijk à capella. Wanneer het eerste couplet twee maal wordt gezongen komen ineens alle instrumenten erbij en knallen ze zoals we ze kennen. Gitarist Vedran treedt naar voren wanneer het einde nadert met een solo. Hij is een goede gitarist, maar houdt zich op de een of andere manier altijd een beetje op de achtergrond. Bij 'Meet The Devil' komt Wout Kemkes (vroeger The Bloody Honkies, nu Shaking Godspeed) de band assisteren. Torre heeft dit nummer met Kemkes geschreven, dus dit is een goede gelegenheid om eindelijk eens samen op het podium te staan. 'Meet The Devil' is een nummer dat erg wordt gerekt en heeft veel instrumentale tussenstukken. 'I Am Here To Lose Control' is daar ook een voorbeeld van. Dat is waarschijnlijk het langste nummer van de set. Steeds wanneer je denkt dat het nummer is afgelopen barst het instrumentale geweld weer los. De set kent ook rustige nummers zoals 'Habibi' en nieuwe single 'I'll Never Marry You'.

Tijdens 'Sweatshop' laten zij het publiek dansen. Toch jammer dat ze Kelly Routine niet hebben meegenomen, die wel op de plaat te horen is. Gelukkig is dat het enige minpuntje van de show en neemt bassist Jop haar zangpartij over. Als toegift hebben ze 'Rooster Man' en de absolute live knaller 'Wait For Evolution'. Tijdens 'Wait For Evolution' grijpt Rocco de microfoon en maakt hij er zijn eigen feestje van door 'Sweat' van Snoop Dogg en & David Guetta te performen. Dit nummer hebben zij vorige week gecoverd op de radio, dus voor velen is dit herkenbaar. Rocco geniet en ook zonder koebel en toeter is het een ware entertainer. Hier moet hij meer mee doen, want hij laat nog te weinig van zichzelf zien. Na de cover en 'Wait For Evolution' komen ze nog een keer terug. Je vraagt je af of ze ook op olie lopen net als de machine. Drummer Tim verschijnt met bloot bovenlijf op het podium en start de kolossale machine. De andere bandleden druppelen een voor een het podium op en met 'Back To The Grind' proberen ze nog eenmaal het dak eraf te blazen. De Staat is uitgegroeid tot een van de meest succesvolle bands die Nederland rijk is. Ook vanavond in Effenaar weten ze te overtuigen. De toekomst ziet er voor hun rooskleurig uit.

FOTOGRAFIE: Bart Notermans

12
De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar De Staat foto De Staat - 29/4 - Effenaar

12

MAYAN - 26/5 - EFFENAARMaYaN met co-headliner Sons of Seasons gaven in de Effenaar een geweldige...

MAKEBELIEVE - 8/4 - EFFENAAR MakeBelieve tourt door Nederland en doet ook het Eindhovense poppodium...