VERSLAG: Prince - 18/11 - Gelredome

VERSLAG: Jasper Wognum

De kleine man staat op eenzame hoogte.

Eindelijk is hij er weer!
Ondanks de grootse live reputatie van Prince zijn er nog kaarten te koop aan de kassa van het Gelredome. Huh? De locatie heeft niet de beste reputatie als het gaat om concerten en bovendien kwam de aankondiging van dit concert pas enkele weken geleden, maar je moet als muziekliefhebber wel een erg goede reden hebben om een concert van Prince te missen! Verkiest men tegenwoordig de show boven de muziek, of ben ik oud aan het worden en weet niemand meer wie hij is?

De aankleding is inderdaad bijzonder sober. Basale verlichting, een groot scherm en zijschermen met een fikse vertraging zijn geen showelementen waarmee je als artiest veel indruk kunt maken. Daar hoeft goede live muziek het helemaal niet van te hebben zal Prince denken. Hij heeft ook geen voorprogramma nodig om de zaal op te warmen.

Prince komt op met de zaallichten vol aan en zet "Stratus" van Billy Cobham in. Het blijft volop licht tijdens "Party Hearty", "Which way is up" en "Raspberry beret", de eerste grote hit van vanavond. De energie spat ervan af en Prince geeft solo's op gitaar, speelt mee op de bas van Ida Nielsen, en drumt een stukje op de percussieset. Het stadion is inmiddels veranderd in een uitzinnig dansende menigte. Niet slecht voor een voorprogramma. Dan verlaat de band het podium en duurt het enige tijd voordat alle lichten uitgaan voor de hoofdact: meer!

In de vorm van lange medleys krijgen onze inmiddels bezwete lijven Prince-hits, zoals "Mountains", "Partyman", "Cream" en "U got the look" te verwerken. Zijn eigen nummers gaan telkens naadloos over in klassiekers als "Le freak" van Chic, "What have you done for me lately", van janet Jackson en Sly & the family Stone's "Everyday People".
De temperatuur in het Gelredome loopt op en we zien in rap tempo bezoekers in de leeftijd van 14 tot 70 afgevoerd worden naar de EHBO. Je kunt maar beter fit naar een Prince concert komen, want stil staan is er niet bij.

Een mooi moment voor "Controversy": 'I wish we all were nude'! De gelegenheid werd aangegrepen om 20 mensen op het podium te vragen die hun dance moves minuten lang mogen showen. Vooral mannen gebruiken dit moment om in de spotlights te staan. Ondanks zijn duidelijk uitgesproken wens blijven hun kleren gewoon aan. Tijdens de verduistering van de zaal zien zij vanaf het podium een prachtig 'cellphones in the air' moment.

Na een korte pauze klinkt de eerste noot van "Purple Rain" dat direct uit volle borst door iedereen wordt meegezongen. Dit is absoluut geen routine vertolking, maar een topversie! Geen tijd om bij te komen is er bij "Kiss", of toch? Na een paar seconden stopt het nummer en toont zijne koninklijke hoogheid zijn kont demonstratief aan het publiek. "Y'all ain't ready!" Jawel, meer!

Het kan niet op, even gas terug met het prachtige "Sometimes it snows in april". Mijn gezelschap schiet vol. Een nieuwe versie van "Little red corvette", die we eerder dit jaar op het veld van Werchter hoorden volgt. Inmiddels heeft Prince ettelijke malen het podium verlaten met woorden die een afscheid doen vermoeden. Eens moeten we er aan geloven. Hop! Als een duveltje uit een doosje staat hij er weer. 'I've got too many hits!'

Toegift na toegift, hoogtepunt na hoogtepunt. Eighties top hits van The Time en Sheila E. zorgen voor de ultieme uitsmijter. Voor de gelegenheid werpt Prince zijn tweede gitaar van de avond (Telecasters) het publiek in. Jaloers! Daarmee komt onvermijdelijk een einde aan deze belevenis. Als geen ander weet Prince zelfs het Gelredome klein te krijgen en iedereen het gevoel te geven dat ze onderdeel waren van zijn muziek in zijn wereld. De kleine grote held. Hopelijk zien we hem snel weer, want hier krijgt niemand ooit genoeg van.

BERTOLF - 18/11 - EFFENAARBertolf zit momenteel midden in zijn nieuwe clubtour, met een verse band, en...

AMY MACDONALD - 16/11 - HEINEKEN MUSIC HALL Het lijkt nog helemaal niet lang geleden; de doordeweekse avond waarop een...