VERSLAG: Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis

Podiuminfo was aanwezig bij Lady Gaga in Sportpaleis voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 11 foto's.

Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis

Men neemt: een jonge, Amerikaanse dame die prima kan zingen. Daarbij een stuk of acht, negen of voor het gemak, doe maar tien outfits. Mix dat met een tiental dansers, drie achtergrondzangeressen en een voltallige achtergrondband inclusief elektrische viool en twee (let op: twee!) keytars. Breng op smaak met zo’n vier a vijf decorwissels en een likje geoorloofd Madonna-jatwerk. Iets meer dan twee uur laten inwerken en je hebt een perfect recept voor een Lady Gaga show. Voor iedereen op smaak en precies zoals je die zou verwachten.

Terug naar het begin van de avond. Semi Precious Weapons heeft de eer om bijna een jaar lang de Monster Ball Tour op te warmen voor Lady Gaga. Het gehele concept van de band draait om zanger Justin Tranter.; zijn gezicht is terug te vinden op het etiket van ‘huismerk’ flessen champagne. De rest van de band, hoe zeer ze ook hun best doen, kunnen niet door de ego-barriere van de New Yorker heenkomen. En dat breekt de band. Nu is Tranter al geen geweldige zanger, zijn band kan flink wat schade inhalen maar dat wordt niet toegelaten.

Tranter en band lijken ingefluisterd te hebben gekregen de kelen van het gemiddeld erg jonge publiek alvast te testen; in de slechts 25 minuten durende show roept de frontman tientallen keren de naam van de hoofdartieste, waarna het tot de nok toe gevulde Sportpaleis telkens weer uitzinnig reageert. Het gros van de aanwezigen is toch alleen maar blij als de band, en een paar minuten later ook nog Tranter zelf - hij moet zijn ego nog even strelen door extra bedankjes in ontvangst te nemen – het podium verlaat om plaats te maken voor écht talent.

En dat is de Italiaans Amerikaanse Stefani Joanne Angelina Germanotta uit New York. Onder artiestennaam Lady Gaga boekt ze sinds 2007 succes op succes. Nog geen jaar geleden speelde ze in een week tijd in zowel de Melkweg als Paradiso, nu veel te kleine zalen voor de popdiva in wording. Niet alleen omdat Gaga veel meer dan een paar duizend man kent. De Monster Ball Tour is namelijk een enorme productie die handenvol geld kost. Alleen volle zalen kunnen er voor zorgen dat er nog wat verdient wordt. Maar dat lijkt geen enkel probleem voor de dame die met The Fame (recensie) en snelle opvolger The Fame Monster erg succesvolle albums afleverde.

De Monster Ball show draait om een verhaal dat Gaga samen met vrienden naar het Monster Ball in New York gaat. Onderweg raakt de groep verdwaald en laten auto's en een metro het afweten. Enorme, soms bewegende decorstukken beelden samen met de outfits van Lady Gaga de helse tocht uit, waarbij Gaga onder andere - tot ‘bloedens’ toe - aangevallen wordt in een donkere uithoek van Central Park. Samen met haar vrienden (de dansers) wordt uiteindelijk het grote monster verslagen aan het eind van de show.

Ondanks het vele dansen weet Germanotta haar bekende en minder bekende nummers goed op te voeren. De 24-jarige is, in tegenstelling tot veel andere zangeressen in het popgenre, een erg goede livezangeres. Dat is vooral te merken bij het piano intermezzo halverwege het concert met ondermeer een loepzuivere opvoering van de ballad ‘Speechless’ waarbij bij menig concertbezoeker het kippenvel op de arm slaat.

De latex strandoutfit die Lady Gaga op dat moment draagt wordt in een van de vele onderbrekingen in de show (opgevuld met geprojecteerde beelden van Gaga met een flinke beat eronder) omgewisseld voor een ander indrukwekkend kledingstuk: een grote, witdoorzichtige jurk met veel bewegende onderdelen. Op dat moment zijn hits als ‘Love Game’, meeste recente single ‘Telephone’ en debuutsingle ‘Just Dance’ al de revue gepaseerd waartussen Gaga zeker vijf verschillende, door de dame zelf ontworpen outfits heeft mogen aan- en uitdoen.

Na alweer een kledingwissel of twee en ondertussen het verslaan van het monster, volgt een slotstuk met de eerstvolgende single ‘Alejandro’ gevolgd door eerdere succesuitgaven ‘Poker Face’, ‘Paparazzi’ en afsluiter ‘Bad Romance’, die flink wordt gerekt.

Met de Monster Ball Tour laat Lady Gaga zien dat ze alle capaciteiten in huis heeft om een meer dan twee uur durende show zó spectaculair neer te zetten dat menig artiest er een puntje aan kan zuigen. Madonna, Britney, Beyoncé en consorten: Eat your heart out. Jullie zijn zojuist buitenspel gezet.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

Lady Gaga foto Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis Lady Gaga foto Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis Lady Gaga foto Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis Lady Gaga foto Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis Lady Gaga foto Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis Lady Gaga foto Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis Lady Gaga foto Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis Lady Gaga foto Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis Lady Gaga foto Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis Lady Gaga foto Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis Lady Gaga foto Lady Gaga - 18/5 - Sportpaleis

SIA - 17/5 - VREDENBURGDe Australische Sia is ongetwijfeld een van de grootste acts die het digitale...

RIGBY - 15/5 - ATAK Rigby gaf een heerlijke show, in een vrij leeg Atak. Het blijft lastig...