VERSLAG: Marlena Shaw - 30/3 - Tivoli

VERSLAG:

Marlena Shaw

"Remember me?", vraagt een krakende stem op nijdige toon in de enige hit van Blue Boy. Ironisch genoeg bracht deze single de soulzangeres Marlena Shaw weer onder de aandacht bij een compleet ander publiek. Dat Shaw nog niet compleet in de vergetelheid is geraakt, blijkt wel tijdens haar optreden in Tivoli Oude Gracht in Utrecht.

De Schotse dj Alexis Blackmore alias Blue Boy gebruikte voor zijn hitsingle uit 1997 samples uit 'Woman Of The Ghetto', zoals dat terug te vinden is op haar beroemde album 'Live At Montreux' uit 1973. De oorspronkelijke uitvoering staat op Shaws tweede album, 'The Spice Of Life'. Ook St. Germain gebruikte 'Woman Of The Ghetto' als sample, voor hun nummer 'Rose Rouge', op het hitalbum 'Tourist'. Tevens staat Marlena Shaw te boek als de eerste solozangeres op het beroemde Blue Note-label. Ondanks deze opmerkelijke feiten heeft Shaw nooit grote successen gekend en 'Remember Me' van Blue Boy geldt als haar meest succesvolle opname.

In Tivoli heeft een niet geringe schare aan soulfans zich verenigd om Marlena Shaw live aan het werk te zien. Opvallend veel jong publiek, overigens. Met een instrumentaal nummer speelt de band van Shaw het publiek alvast warm. Zoals 3FM-dj Gerard Ekdom de luisteraars van de 'Freaknacht' steevast begroet met een enthousiast "Goedemiddag!", zo verwelkomt Marlena Shaw de zaal met een vriendelijke "Goodmorning". "It's morning for me", vertelt ze. "I'm going to work now." Het is meteen duidelijk dat de promotiefoto's van de zangeres die Tivoli gebruikt heeft om mensen naar het optreden te lokken behoorlijk verouderd zijn. Shaw is inmiddels 67 en strompelt met een loopstok het podium op.

Voor haar leeftijd ziet Shaw er echter nog patent uit en haar ondeugende uitspraken passen niet direct bij een vrouw die de overgang al ruim gepasseerd is. "I want to make whoopie", zegt Shaw vastberaden na afloop van een van haar nummers. Liefde, seks en aanverwante artikelen zijn de centrale thema's van Shaws liedjes en de amusante verhaaltjes er omheen. Een paar keer wijkt Shaw uit naar teksten over haar Afro-Amerikaanse achtergrond. Haar veel gesamplede 'Woman Of The Ghetto' komt uiteraard voorbij en verhaalt over een zwarte vrouw in een achterstandswijk.

Shaw laat het publiek wegzwijmelen bij enkele gelikte soulballads, waarna ze de bezoekers trakteert op sterke uitvoeringen van 'Go Away Little Boy' en het door Ashford & Simpson gecomponeerde 'California Soul'. Doormiddel van ter plekke geïmproviseerde zanglijntjes en scatporties weet ze respect af te dwingen bij het toch al gewillige publiek. De rauwe rand om de stem die te horen was op 'Live At Montreux' is grotendeels verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een warmer en rijper stemgeluid. Vocaal is de link snel gelegd naar Tina Turner en Candi Staton, maar dan met meer veerkracht.

Het concert van de "soulgranny" is als een onvergetelijke one-nightstand, waarbij de uitstekend uitgevoerde soulmuziek aanvoelt als een warme deken op een zacht op-en-neer deinend matras. Je zou maar zo'n oma hebben…

Verslag gemaakt op: 30 maart 2010
 

MGMT - 28/3 - MELKWEGMGMT is terug met een derde plaat, na de voortreffelijke doorbraak Oracular...

THE CRANBERRIES - 23/3 - HMH Terug van jaren weggeweest: The Cranberries! De rockband uit de jaren uit de...