VERSLAG: Lucky Dube - 6/3 - Oosterpoort

VERSLAG: Karst Jaarsma

Lucky Dube - 6/3 - Oosterpoort

Geschokt was de gehele reggae wereld toen in 2007 het onverwachte nieuws naar buiten kwam dat Lucky Dube doodgeschoten was. De reggae legende werd van zijn leven berooft terwijl hij probeerde een diefstal van zijn auto te voorkomen. De man die al jarenlang aan de top van de moderne reggae stond wist samen met zijn band gemakkelijk fans van alle nationaliteiten voor zich te winnen. Lucky Dube’s levensmoto “Different colours, one people” kwam meer dan duidelijk naar voren in zijn in politieke geladen nummers, waarin het Engels, Zulu en Afrikaans elkaar afwisselen. De reggae wereld was in een klap weer een legende armer.

De gevoelens zijn echter gemengd wanneer Lucky Dube zijn vaste keyboard speler Thuthu eind 2009 besluit om de muziek van Lucky Dube nieuw leven in te blazen door middels van een celebration tour. De enkele keren dat de beste man iets song tijdens de shows spetterden de vocale kwaliteiten er niet echt van af. Op het eerste gezicht lijkt het ook niet meer dan een poging om nog wat extra geld in het laatje te brengen nu de hele One Love Band waarschijnlijk werkloos thuiszit.

Deze review zou dan ook gemakkelijk kunnen gaan over de vocale kwaliteiten van Thuthu die het niveau van Lucky Dube net niet haalden. Of over het feit, dat ondanks zo aangekondigd, er niet zo veel meer over was van de originele bezetting van de One Love band. Ook was Lucky Dube, in tegenstelling tot Thuthu, niet tot vervelens toe bezig met verplichte publiekparticipatie. Maar Thuthu is Lucky Dube niet en dat in beschouwing nemend werd er zaterdagavond een verrassend goede show neergezet.

Na een sterke opening van de One Love band met enkele swingende, doch korte, solo’s van de gitaristen wordt meteen duidelijk dat ondanks de wisselingen in de band er aan kwaliteit niks ingekort is. Als daarna de zangeressen en Thuthu aantreden met het meer dan toepasselijke ‘Nobody can stop reggae’ is al duidelijk dat tegen de verwachtingen in dit nog een lekker avondje gaat worden.

Thuthu blijkt nog verrassend goed bij stem en naarmate de show vordert krijg je meer en meer het idee dat deze man al jarenlang de bandleider van de One Love band is. Als luisteraar zou je bijna gaan vergeten dat de muziek in origine helemaal niks met Thuthu van doen heeft, gelukkig herinnert Thuthu er regelmatig aan dat we hier zijn om Lucky Dube te eren.

Waar aan het begin, door de keuze voor de oudere nummers, er overwegend trage reggae nummers gespeeld worden komt na het intermezzo van Lucky Dube’s dochter de ouderwetse Lucky Dube trein echt op gang. De licht naar Dancehall neigende nummers van haar brengen het publiek weer tot leven en dan is iedereen ook klaar voor de iets meer tempo bevattende nummers die daarna met veel passie door Tuthu gebracht worden.

De Lucky Dube Celebration Tour weet tegen de verwachtingen in een heerlijke ouderwets goed aandoende show neer te zetten. De vervanger van Lucky Dube weet op zijn eigen manier de muziek van de legende meer dan prima tot leven te wekken en brengt met zijn enthousiasme het publiek gemakkelijk in hogere sferen. Als dan na meer dan 2,5 uur de show met een spetterende drumsolo beëindigt wordt heerst er ook teleurstelling in de zaal dat we weer even geduld moet hebben voordat de Lucky Dube Celebration Tour weer Groningen aan zal gaan doen. Sommige mensen beweren zelfs dat dit het beste reggae concert ooit gezien is. Voor de mensen die Lucky Dube nog nooit live gezien hebben moet dit hoogstwaarschijnlijk ook zo gevoeld hebben en eerlijk is eerlijk een Lucky Dube tribute avond is zonder twijfel een stuk aangenamer dan de uitgemolken Bob Marley tribute avonden.

KRAUSE - 6/3 - FENIXElektro artieste Krause stond op de Elektronix avond in Fenix, Sittard waar...

NOVASTAR - 8/3 - MELKWEG Novastar treedt dit jaar niet veel op, na een enorm succesvol en druk 2009....