VERSLAG: Alberta Cross - 19/11 - Doornroosje

Podiuminfo was aanwezig bij Alberta Cross in Doornroosje voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Marco Smeets

Alberta Cross - 19/11 - Doornroosje

Alberta Cross is een vijfkoppige stoner-rock band uit Brooklyn. Nu woonachtig in de Verenigde Staten maar het begon oorspronkelijk in Europa toen de Zweedse zanger Petter Ericson Stakee in Londen de Engelse bassist Terry Wolfers tegen het lijf liep. Niet veel later vetrokken ze samen naar Brooklyn en ontmoetten ze gitarist Sam Kearney, drummer Austin Beede en toetsenist Alec Higgins, en zo was Alberta Cross geboren.

Met hun debut album Broken Side Of Time zijn ze flink aan het touren van kleine podia tot de grotere festivals, zoals Lowlands dit jaar. In 2008 waren ze ook nog het voorprogramma van Oasis in Engeland. En deze week zijn ze enkele dagen in Nederland, waaronder vandaag Doornroosje in Nijmegen. “An awesome venue!“ zoals de band zegt wanneer ze Doornroosje zien.

Wanneer het voorprogramma is afgelopen vult het publiek de lege ruimte voor het podium op, ze willen geen moment van het optreden missen. Niet veel later verschijnen de vijf langharige mannen op het podium. Zanger Peter staat zoals gebruikelijk inclusief een hoofddeksel achter zijn gitaar en microfoon en zingt met zijn relatieve hoge stem vol passie. Opvallend aan deze indie-rock muziek zijn de vele lagen in het de nummers. Samen met de dynamiek en energie knallen de nummers de zaal in. Het is relatief nog een jong bandje, veel werk hebben ze dus nog niet, maar hun beste nummers zijn onbetwist 'Thief And The Heartbreaker', 'Taking Control', 'Leave Us And Forgive Us' en 'ATX'. Ook het rustige nummer 'Old Man Chicago' valt op door zijn schoonheid, maar ook door de alternatieve country invloeden.

Na afloop staat de band binnen enkele tellen achter hun verkooptafel waar ze alles voor een vriendenprijs verkopen. Een CD voor slechts 8 euro en een LP voor 10 euro. Bij deze normale prijzen gaan we natuurlijk niet zonder lege handen naar huis.

Was je er vanavond niet bij, maar heb je wel Neil Young, Muse, Kings of Leon in je collectie dan kun je blindelings hun debut album kopen. Het zal mij trouwens niet verbazen wanneer Alberta Cross het volgend jaar weer op festivaltournee gaat en hopelijk gaat Jan Smeets van Pinkpop deze band dan boeken.

FOTOGRAFIE: Marco Smeets

foto Alberta Cross - 19/11 - Doornroosje  foto Alberta Cross - 19/11 - Doornroosje  foto Alberta Cross - 19/11 - Doornroosje Alberta Cross foto Alberta Cross - 19/11 - Doornroosje Alberta Cross foto Alberta Cross - 19/11 - Doornroosje Alberta Cross foto Alberta Cross - 19/11 - Doornroosje Alberta Cross foto Alberta Cross - 19/11 - Doornroosje Alberta Cross foto Alberta Cross - 19/11 - Doornroosje Alberta Cross foto Alberta Cross - 19/11 - Doornroosje

ALICE IN CHAINS - 19/11 - 013Alice in Chains is weer helemaal terug in muziekland. Na het onlangs...

DELINQUENT HABITS - 18/11 - SIMPLON Ze zijn ook wel de uitvinders van de Latino Hip-Hop genoemd. En ook worden ze...