VERSLAG: Oumou Sangaré - 14/10 - Oosterpoort

Oumou Sangaré - 14/10 - Oosterpoort

Oumou Sangaré is een van de grootste vrouwelijke sterren van het Afrikaanse continent. Ze wordt al meer dan regelmatig liefkozend de Afrikaanse Madonna genoemd en dat is geen woord te veel voor.

De verwachtingen zijn dan ook hoog als om klokslag half negen de Ngoni speler het podium beklimt. Met het eigenaardige Afrikaanse instrument, een middenweg tussen een luit en een gitaar, klinken de eerste melodieuze tonen goed in de kleine zaal. Hierna valt ook de rest van de band in en begint het een kleine intro te spelen. De verbazing is groot als vervolgens Oumou verkleed als Maja de Bij de zaal komt binnenwandelen.

In haar gele jurk met sleep ziet ze er in eerste instantie redelijk bespottelijk uit. Maar zodra Oumou Sangaré haar keeltje opent is de slechte kledingkeuze gelijk vergeven. Wonder boven wonder weet ze ook in het echt net zo zuiver en indrukwekkend als op haar cd’s te klinken. Met name swingende nummers als ‘Iyo Djeli’ weten de sfeer er goed in te brengen, wat ook te zien is aan het grote aantal mensen die van hun zitplaatsen opstaat om te gaan dansen.

Maar helaas begint ze na een nummer of vier al met haar eerste toespraak over de rechten van vrouwen. Mede doordat de toespraak in het Frans is, een taal waar ondergetekende niet zo heel bedreven in is, en het feit dat hij te lang duurt haalt de hele vaart uit de show. Als we toespraken willen horen over hoe we ons in het gezin horen te gedragen waren we wel naar een conferentie met Andre Rouvoet gegaan! Helaas kunnen we nog twee keer een speech verwachten.

Naarmate de show vordert komt de sfeer er steeds beter in. Onder andere een gecoverde versie van Ali Farka Toure’s ‘Wayena’ maakt er een goed optreden van. Bij het afsluitende ‘Wele Wele Wintou’ is er niemand meer die bewegingsloos in zijn stoel kan blijven zitten. De kwartier durende live versie geeft elk bandlid even de kans om zijn solo te doen. Waarbij opvalt de Ngoni speler de hele avond wel een heel kleine rol had, wat erg jammer is.

Na een toegift van nog geen twee minuten sta je iets na tienen al weer buiten. Dan heb je ondanks de goede show toch een beetje het idee dat je bekocht bent, afrobeat als deze hoort langer dan anderhalf uur te duren. Zeker als er nog een kwartier van gevuld is met niet te verstane toespraken! Maar wanneer in de auto de cd van Oumou Sangaré weer aangaat is het korte optreden haar ook alweer vergeten.

WOLFMOTHER - 15/10 - MELKWEGGrote band, kleine zaal. Dit intieme concert in de oude zaal van de Melkweg...

FLEETWOOD MAC - 15/10 - AHOY Na jaren van afwezigheid is Fleetwood Mac terug in het land. De tour van de...