VERSLAG: Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Gavin DeGraw in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

VERSLAG: Janske van den Broek

Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso

Na een succesvolle ‘Where It Began Tour’ in de USA komt Gavin DeGraw voor acht extra concerten en festivals naar Europa, waaronder maar liefst twee keer in Amsterdam. Eind maart kwam zijn derde album Free uit met daarop een verzameling van nummers die hij door de jaren heen heeft geschreven. Het album is veel rustiger dan zijn voorgangers en is volgens DeGraw een erg basic album met weinig poespas en staat het dichtst bij hem.

Om zijn album op een zo persoonlijk en intiem mogelijke manier met zijn fans te delen speelt hij tijdens deze tour alleen in kleinere zalen. Dit keer kiest hij voor Paradiso, de zaal waar hij eind 2005 ook zijn allereerste concert in Nederland gaf.

Voor zijn Europese tour heeft hij een wel erg speciaal voorprogramma meegenomen. Het is namelijk zijn oudere broer Joey DeGraw die vanavond het publiek mag opwarmen. Joey is zelf ook een singer-songwriter. Samen met Gavin heeft hij een muziekbar in Manhattan genaamd The National Underground, waarin ze beiden regelmatig jamsessies houden. Ze komen uit een erg muzikale familie en ook Joey zingt al vanaf toen hij acht jaar oud was.

Als Joey het podium betreedt is de zaal pas half gevuld en staat iedereen nog volop te praten met elkaar. Joey zingt een aantal nummers van zijn debuutalbum Midnight Audio en van zijn nieuwe album Say Something Strong. Hij lijkt echter niet veel indruk te maken op het publiek, want er wordt volop door zijn optreden heen gepraat. Hopelijk hebben ze meer aandacht voor zijn jongere broer Gavin.

Voor de tweede avond op een rij is het hierna de beurt voor Gavin DeGraw om zijn nieuwe nummers live aan het Nederlandse publiek te laten horen. Paradiso is een ideale zaal om deze in de goede sfeer te presenteren. Inmiddels is de zaal goed gevuld en wordt het publiek getrakteerd op een intieme show. Gavin opent vandaag met het nummer ‘I Have To Thank You’ waarop het publiek enthousiast reageert.

Na een paar oude nummers is het eindelijk tijd om een aantal nummers van zijn nieuwste album Free te laten horen. Wat erg opvalt is dat het publiek opvallend stil is tijdens de nieuwe nummers. Er wordt niet zo enthousiast meegezongen en geklapt in vergelijking met zijn oudere nummers. Voor een concert van Gavin is dit erg opvallend en in vergelijking met een van zijn zelfde shows in de USA is het Nederlandse publiek bijna slaapverwekend.

Vindt het publiek de nieuwe stijl van Gavin niet leuk of zijn ze juist aandachtig aan het luisteren? Gavin maakt het allemaal niets uit, want ook vandaag geeft hij alles en speelt hij alsof het zijn laatste keer is. Samen met zijn bandleden maakt hij grapjes over een bericht wat hij eerder vandaag plaatste via Twitter. Hierin schreef hij dat hij samen met zijn basgitaarspeler naar het Anne Frank Museum zou gaan, maar die ging halverwege terug omdat hij moe was.

Ook loopt er een glazenophaler met een torenhoge stapel bekers voorbij waaraan Gavin vraagt of hij er ook een mag hebben. Gavin heeft het duidelijk naar zijn zin op het podium en geniet zichtbaar van het Nederlandse publiek. De hoogtepunten van vanavond zijn toch wel de hits ‘Chariot’ , ‘Follow Through’ en een medley van the Commodores ‘Easy’ en ‘Chemical Party’. Met het nummer ‘I don’t Wanna Be’ eindigt hij het ruim twee uur durende intieme concert.

Gavin zat helemaal in de goede sfeer vanavond, maar het publiek was niet zichtbaar overtuigd. De volgende keer dan toch maar weer een ouderwets Gavin concert in de Heineken Music Hall?

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk

12
Joey DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso Joey DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso Joey DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 2/6 - Paradiso

12

SOAP&SKIN - 3/6 - PARADISOSoap&Skin is een negentienjarige Oostenrijkse die opgroeide op een...

YOU ME AT SIX - 3/6 - MELKWEG You Me At Six is zo'n bandje dat nummers maakt die gewoon blijven hangen....