RECENSIE: Tinez Roots Club - Have You Heard?!

Tinez
recensie cijfer 2017-05-19 Hij zal vast niet de enige zijn geweest die het gevoel had in de verkeerde tijd te zijn geboren. Martijn ‘Tinez’ van Toor is van 1976 en groeide dus op met de muziek van de jaren tachtig. Vervolgens belandde hij ook nog op het conservatorium om daar klassiek saxofoon te studeren. Allemaal muziek waar hij naar eigen zeggen”Helemaal niets mee had”. De muziek die zijn vader hem aanreikte veranderde op slag zijn leven en zou hem op het juiste spoor doen belanden. Via Elvis kwam de jonge Martijn terecht in de wereld van blues, soul en rock ‘n roll. Als bandleider van de Tinez Roots Club maakte hij indruk met het debuutalbum Something You Got en ook het vervolg, Almost Nasty, dat een jaar later verschijnt, kan op goedkeuring van publiek en pers rekenen. Na veel en vooral prachtige optredens lijkt het na Zwarte Cross in 2014 gedaan met deze bijzondere club.

Groot is dan ook de verrassing dat er sinds enige tijd plotseling weer nieuw materiaal beschikbaar is van Tinez. Op Have You Heard?! staat een verbluffend mooie verzameling ‘originals’ waarin rhythm & blues, rock ‘n roll en heel veel swing zijn samengesmolten tot één opwindend geheel. Ondanks de nieuwe samenstelling van de band klinken de door Van Toor geschreven instrumentale composities strak, natuurlijk, furieus, onstuimig en ontzettend soulvol tegelijk. Met drummer Andreas Robbie Carree, Hammond-organist Rob Geboersen en Evert Hoedt op bariton-sax heeft Van Toor, die zelf de boel opjaagt met zijn tenor-sax, een geweldig team in een unieke samenstelling om zich heen verzameld waarmee zowel de liefhebbers van het ruigere koperwerk als de fans van zwaar groovende toetsen geweldig aan hun trekken komen.

Het album schiet werkelijk alle kanten uit door de grote variatie in stijlen, tempo, opbouw en sfeer. Geen moment worden vocalen gemist en mocht dat toch het geval zijn dan is daar Tinez zelf die met ‘So Hard To Love You’ aantoont ook op dat gebied prima uit de voeten te kunnen. Have You Heard?! Is in alle opzichten bijzonder te noemen. De luisteraar wordt meegenomen op een muzikale trip naar een tijd waarin de muziek nog oprecht was en waarin het speelplezier centraal stond. Juist daarom verdient dit album het om door een breed publiek gehoord te worden.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Tinez Roots Club Label:Sonic Rendezvous
Cover Bottles of Love - Hush

Bottles of Love - HushHet debuutalbum van de Nederlandse band Bottles Of Love heet Hush en...