RECENSIE: Scott H. Biram - The Bad Testament

Biram
recensie cijfer 2017-05-22 De ervaring van de Scott H. Biram act is een bijzondere. De muzikant heeft het concept van de one-man-band volledig uitgewerkt. In zijn eentje creëert de Amerikaan een bijzondere mix van punk, rock ’n roll en blues. Het eindresultaat klinkt hard en rauw. The Bad Testament is alweer de negende plaat van Scott H. Biram.

Op sommige momenten laat Scott H. Biram horen veel meer te zijn dan een one-man-band. ‘Still Around’ is een prachtig americana nummer. Het sfeervolle liedje kent een subtiele begeleiding met een viool. Biram zingt krachtig de teksten van het dreigende lied en begeleidt zichzelf op een akoestisch gitaar. In het akkoord gooit hij er zelfs een stukje flamenco doorheen. Prachtig. Een ander hoogtepunt is ‘Swift Driftin’. Hier geen subtiele americana. Scott H. Biram doet hier denken aan de vrolijke chaos van The Ben Miller Band. Het ritme roept op tot het meezingen van het refrein.

Verderop sluit zijn muziek juist wel goed aan op het one-man-band gevoel. Dat gebeurt bijvoorbeeld tijdens ‘Trainwrecker’. Het punknummer kent veel lawaai. Imponeren met de kracht die Biram in zijn eentje kan produceren lijkt belangrijker dan de kwaliteit van het nummer. Hetzelfde kan gezegd worden van ‘What Doesn’t Kill You’. Hier redt de mondharmonica en het swingende rock ’n rollritme Biram echter. De chaos dient een doel; het bouwen van een feestje. Dat hem dit instrumentaal lukt is zeker indrukwekkend.

The Bad Testament is een plaat met veel potentie. De cd beweegt van de rauwe punk naar de traditionele americana en swingende countrymuziek. Scott H. Biram bewijst zichzelf als een goede artiest die veel meer kan dan het kunstje van de one-man-band. Het ontbreekt deze plaat echter aan een duidelijke lijn die je als luisteraar meevoert. The Bad Testament is daarmee voor de meeste americana liefhebbers wel de moeite waard.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Scott H. Biram Label:Bloodshot Records
Mavericks

The Mavericks - Brand New DayEr gebeurt tegenwoordig veel om je zorgen over te maken. Dit levert soms...