RECENSIE: SARASARA - Amorfati

SARASARA
recensie cijfer 2017-01-30 Als muziek een horrorfilm kon zijn, had die horrorfilm misschien wel A m o r F a t i geheten. S a r a s a r a is een van de vele nieuwe en spannende acts die de muziekwereld te bieden heeft. De Franse dame levert met A m o r F a t i haar eerste plaat af, die werd geproduceerd door Matthew Herbert. Herbert produceerde ook het eerste soloalbum van Róisín Murphy. Daarnaast zit ze bij hetzelfde muzieklabel als onder andere Björk. Juist, veelbelovend dus allemaal.

Op het moment van schrijven past het openingsnummer van A m o r F a t i nagenoeg perfect bij het koude winterweer dat zich buiten afspeelt. De ijzige tonen van ‘J u j u’ kruipen langzaam langs de ruggengraat omhoog. Het is daarom extra grappig dat het volgende nummer ’S u n’ heet. Laat je echter niet op het verkeerde been zetten, want het kille karakter is ook op dit nummer prominent aanwezig en vormt een rode draad op alle elf nummers van deze plaat. Toch wordt de ijzigheid op elke track weer anders toegepast. Op ’S u p e r n o v a’ (het mag overigens een raadsel zijn waarom alles steeds met spaties uitgeschreven is) heeft de muziek van de Franse raakvlakken met FKA Twigs en worden hypnotiserende baslijnen met een spookachtig hoge zang vermengd.

Er liggen nog een aantal deftige vergelijkingen op de loer. Soms doet het diepe en donkere geluid denken aan de triphop van Massive Attack en het lijzige karakter van sommige nummers hint ergens naar Portishead. S a r a s a r a bundelt al deze invloeden moeiteloos samen op haar debuutplaat. Haar muziek sluipt er langzaam in en elk nummer is knetterspannend. Om die spanning op te wekken heeft de Franse artieste soms akelig weinig nodig. Met wat gehijg en een nerveuze beat weet ze op ‘W o n d e r l a n d’ een sfeer neer te zetten die zowel creepy als mooi is.

Het minimale karakter van A m o r F a t i neigt soms wat naar abstractie, maar S a r a s a r a blijft de complete speelduur boeien. Spookachtig mooi is deze debuutplaat.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:SARASARA Label:One Little Indian Ltd
Cover Marching Church - Telling It Like It Is