RECENSIE: Richard Shindell - Careless

Shindell
recensie cijfer 2016-11-30 Americana is een verzamelnaam voor een ratjetoe aan muziekstijlen. De verzamelnaam dekt het beste de singer-songwriters die de Amerikaanse genres benutten om verhalen te vertellen. Met daarbij mannen als John Hiatt en vrouwen als Lucinda Williams aan de top. Richard Shindell vist in deze zelfde vijver. De singer-songwriter woont tegenwoordig in Buenos Aires, maar dat belet hem niet om de Americana beter dan vele van zijn landgenoten te spelen.

De muzikant is zeker niet de minste. Joan Baez nam aan het begin van haar carrière al enkele nummers van Shindell op. Careless is de dertiende plaat van de muzikant. Hij levert hier verschillende hoogtepunten op. De eerste helft is gevuld met een mengeling van blues, rock ’n roll en folk. Tegen het einde neemt de folk de overhand en duikt de sfeer van de Argentijnse eindeloosheid de overhand. Een eindeloosheid die je uiteraard ook kan vinden in de Verenigde Staten. Wellicht dat daardoor het geluid ook zo dicht bij de inspiratiebronnen kan blijven.

‘Abbie’ is een van de hoogtepunten. Het nummer gaat over een weggelopen huisdier. Richard Shindell heeft een aangenaam geluid met zijn licht schurende stem. Het refrein is catchy. Het nummer doet denken aan het beste countrywerk van Neil Young. Mede door de tekstuele gelijkheid met ‘Are You Ready For The Country?’. Het lied bouwt zich langzaam op. Achtereenvolgens komen er achtergrondzangers en blazers bij. Een heel andere aanpak wordt benut met ‘All Wide Open’. Hier opent het liedje met een houtblok. Richard Shindell klinkt plots indringend. Zijn verhaal over een drugsverslaafde dochter die terugkeert naar het ouderlijk huis grijpt je echt aan. Het is een emotioneel hoogtepunt.

Careless is een plaat geworden die zich kan meten met het beste werk van John Hiatt, maar ook met moderne muzikanten als Jason Isbell en Ryan Bingham. De verhalen worden mooi muzikaal ondersteund. Soms is het een jankend Hammond orgel en andere keren een subtiel stukje gitaarspel dat voor inkleuring zorgt. Richard Shindell heeft een lange carrière achter de rug. De muzikant krijgt echter nog niet de erkenning die hij verdiend. Hopelijk gaat deze plaat daar verandering in brengen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Richard Shindell Label:Continental Record Services
Cover Oddland - Origin

Oddland - OriginZo eens in de zoveel tijd zijn er van die platen waar je niets van verwacht,...