RECENSIE: Jane Lee Hooker - No B!

Hooker
recensie cijfer 2016-07-21 Het is een stoere combinatie. De dames van Jane Lee Hooker spelen een opzwepende mix van rock ’n roll, blues en hardrock. Bandleden hebben gevaarlijke namen als Dana ‘Danger’ Athens, Melissa ‘Cool Whip’ Houston en Tina ’T Bone’ Gorin. Voor debuutalbum No B! nemen de dames traditionele bluesnummers onder handen. Deze worden verbouwd tot knallende rockliedjes.

Dana ‘Danger’ Athens is de zangeres. Ze heeft een fantastische stem die doet denken aan Beth Hart, Dana Fuchs en Janis Joplin. Met de juiste begeleiding levert dat een prachtig samenspel op. ‘Champagne and Reefer’ heeft een heerlijk ritme dat tegelijk loom, sexy en veelbelovend is. Dana zingt het nummer voort terwijl je weet dat elk moment de explosieve finale op de loer ligt. De zangeres heeft de gave om dit gevoel lang vast te kunnen houden, mede dankzij een heerlijke gitaarsolo halverwege.

Andere momenten lukt het de dames van Jane Lee Hooker niet om dit gevoel vast te houden. ‘Wade In The Water’, ‘I Believe To My Soul’ en ‘Shake For Me’ zijn allen snelle nummers die met veel bombast gebracht worden. De ritmes zijn explosief en Dana Athens zingt meer in de stijl van Tina Turner. Het zijn deze momenten waarop Jane Lee Hooker probeert te imponeren met een overdonderend geluid. De interpretatie van de nummers is hierdoor echter weinig origineel en de stem van Dana Athens onderscheidt zich op deze momenten ook niet. Helaas overheersen liedjes uit deze laatste categorie.

No B! laat horen dat een band volledig bestaand uit dames zeker een explosief rock ’n roll geluid kan neerzetten. Jane Lee Hooker heeft echter nog niet voldoende een eigen geluid gevonden om het hele album te overtuigen. Er lijkt te veel ingezet op het simpelweg omver blazen van de luisteraar. Op de kalmere momenten wordt het echter duidelijk dat deze band genoeg potentie heeft.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Jane Lee Hooker Label:Ruf Records
Cover Killswitch Engage - Incarnate

Killswitch Engage - IncarnateMet een band muziek maken is als een potje voetbal. Een team kan bestaan uit...