RECENSIE: Sia - This Is Acting

SIA
recensie cijfer 2016-02-23 De Australische Sia Furler heeft al een hele carrière achter de rug. Op 40-jarige leeftijd brengt ze met This Is Acting haar zevende album uit. Verder was Sia vocalist bij Zero 7 en schrijft ze nummers voor de grootste popartiesten op aarde, zoals Rihanna, Beyonce, Katy Perry en Kylie Minogue. Sia’s succes had echter een keerzijde en ze raakte verslaafd aan alcohol en drugs. Daarom besluit de Australische om een sinds een aantal jaar haar gezicht niet meer publiekelijk te tonen. Naar eigen zeggen omdat er binnen de wereld van de popmuziek geen mysterie meer bestaat en omdat ze niet meer op haar uiterlijk wil worden afgerekend. Sia is daarom ook sinds haar album 1000 Forms Of Fear niet meer in haar eigen clips te zien en verbergt haar gezicht tijdens optredens met pruiken of maskers.

De titel van haar nieuwste album This Is Acting zou kunnen worden opgevat als een verwijzing naar deze vorm van publiekelijk optreden, maar dat is niet het geval. Deze plaat staat namelijk vol liedjes die voor andere artiesten geschreven zijn, maar door deze artiesten zijn geweigerd. Zo was ‘Alive’ in eerste instantie bedoeld voor Adele. Omdat de liedjes niet vanuit Sia’s perspectief geschreven zijn, voelt het voor haar als een vorm van acteren.

Sia is dus een verdienstelijk tekstenschrijfster en beschikt ook nog eens over een indrukwekkende strot. Haar krachtige zang is ook op dit album weer het belangrijkste element dat de liedjes hun grote hoeveelheid energie meegeeft. ‘Alive’ en ‘One Million Bullets’ worden met Sia’s uithalen meeslepende knallers, maar Sia gaat soms ook over het randje. Het gevoel dat ze zich overschreeuwt ligt meerdere malen op de loer. ‘Unstoppable’ is daarom een welkom rustpunt na het flink opgepepte ‘Move Your Body’.

This Is Acting klinkt ondanks het feit dat de nummers voor andere artiesten geschreven zijn, vooral op de eerste helft verrassend coherent en in de stijl van Sia’s eerdere platen. ‘Cheap Thrills’ is een fijn lichtvoetig nummer. ‘Reaper’ (oorspronkelijk voor Rihanna en mede geproduceerd door Kanye West) is het duidelijkst on-Sia. Hier valt de plaat een beetje stil. Op de tweede helft van de plaat begint het zwierige karakter van de muziek op een herhaaloefening te lijken, bijvoorbeeld met nummers als ‘House On Fire’ en ‘Footprints’.

‘Sweet Design’ is tegen het einde de grote verrassing van de plaat. Met snelle beats en vervormde stemmen werkt Sia zich op een rappende manier door het nummer heen. This Is Acting is een prima popplaat, die zich zo nu en dan verliest in zijn ietwat dramatische karakter. Dat Sia deze dramatiek weet over te brengen is inmiddels wel bekend, maar het mag op de volgende plaat iets meer gedoseerd zijn.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Sia Label:Sony BMG Music Entertainment
Cover Jack Garratt - Phase

Jack Garratt - PhaseNog zonder een debuutplaat te hebben uitgebracht werd Jack Garratt...