RECENSIE: Shantel - Viva Diaspora

Shantel
recensie cijfer 2015-12-06 Je kunt met een gerust hart stellen dat de Duitser Stefan Hantel alias Shantel een fenomeen is als het gaat om Balkan beats, de mengeling van traditionele volksmuziek en pop, rock en dance met als rode draad Oostblok, Arabische en Latino invloeden. Samen met Goran Bregovic bracht hij rond de eeuwwisseling deze Balkan beats West Europa binnen. Shantel doet dit als DJ en producer en bovendien heeft hij zijn eigen Essay label, waar hij ook de liefde voor de Bucovina uit via de Bucovina Club compilatiealbums. Daarnaast gaat hij ook vaak op pad met zijn Bucovina Club Orkestar. In Nederland vierde hij zijn grootste succes met Disko Partizani(2007) met daarop de hits ‘Mahalageasca’, ‘Bucovina’, ‘Disko Partizani’ en ‘Disko Boy’. Zonder noemenswaardige hits was Planet Paprika(2009) misschien nog wel een betere plaat. Op het vervolg Anarchy + Romance(2013) kwam de nadruk meer op pop en rock te liggen.

Anno 2015 komt Shantel met het bomvolle Viva Diaspora. Dat zeventien tracks telt en een grote verscheidenheid aan genres kent. Shantel houdt het namelijk niet alleen bij pop en dance, maar ook hiphop en reggae komen voorbij. Daarnaast is er weer meer ruimte voor de traditionele balkantracks die veelal verschoond blijven van de toevoeging van Balkan beats. Die grote variatie is teveel van het goede. Hoewel het album sterk opent met tracks als het Oosterse ‘Dyski Ki Anatoli’ met zangeres Areti Ketime, en hitgevoelige songs als ‘Hey Girl’, inclusief de kenmerkende rollende blazerspartijen, en ‘Promised Land’, stort het album in met het voorspelbare ‘Disko Devil’, een cover van ‘Chase The Devil’ (Max Romeo), maar beter bekend als ‘Out Of Space (Prodigy). Het opvolgende ‘Bucovina Dub’ vangt deze zwakke broeder nog wel op, maar het album komt bijzonder onsamenhangend over. Dat vraagt op den duur het nodige skipwerk van de luisteraar. Tegenover een hoogtepunt als ‘The Streets Where The Kids Have Fun’, staat een zwakke broeder als ‘The Whip’ en ook de hiphoptrack ‘Acid Greeks’ weet niet te bekoren. ‘Today Is Life, Tomorrow Never Comes’ doet het met zijn dromerige sound al niet veel beter. De traditionele wals ‘Rio’ komt daar tegenover wel weer goed uit de verf en met ‘Alright Savica’ weet Shantel gelukkig weer terug te grijpen naar de broeierige mix die we gewend zijn.

Het was niet slecht geweest wanneer Shantel een nummer of drie, vier op de plank had laten liggen. Dit wil niet zeggen dat Viva Diaspora helemaal de moeite niet is, want er staan weer genoeg krakers op die menig liefhebber tot een traditioneel Balkandansje zal verleiden. De titeltrack is er het beste voorbeeld van. Het vertrouwde recept: blazerssectie, een aanstekelijke beat, beetje electro en een melodie die door voldoende herhaling niet meer uit het hoofd wil. Dat is waarmee Shantel ook op Viva Diaspora het beste tot zijn recht komt.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Shantel Label:Eigen Beheer
Cover Dave Gahan - Angels & Ghosts

Dave Gahan - Angels & GhostsHet productieduo Rich Machin en Ian Glover bracht al een aantal platen onder...

Cover Nothing But Thieves - Nothing But Thieves

Nothing But Thieves - Nothing But Thieves Vorig jaar hoorden we voor het eerst iets van ze. Een frisse, jonge band die...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT