RECENSIE: Billy price & Otis Clay - This Time For Real

Billy Otis
recensie cijfer 2016-01-14 De opwinding in de blueswereld was hevig toen ruim een jaar geleden bekend werd dat
Billy Price & Otis Clay elkaar hadden gesproken over een aanstaand project maar de nervositeit bereikte pas echt een hoogtepunt toen zij gezamenlijk in een studio werden gesignaleerd. Geheel nieuw was de samenwerking overigens niet aangezien de twee elkaar sinds hun eerste ontmoeting in 1982 regelmatig bleven opzoeken om samen de blues en soul op indrukwekkende wijze te vertolken. De rhythm & blues van Price en de diepe soul/gospel-klanken van Clay bleken naadloos op elkaar aan te sluiten en werden ooit al eens als een ”‘unieke vocale chemistry” omschreven.

Bluesgitarist Duke Robillard, onder meer bekend van zijn omstreden en kortdurende verblijf in de band van Bob Dylan tijdens de tournee van 2013, ontmoette Price in de Jaren zeventig toen hij als bandleider van Roomful of Blues dikwijls gebruik maakte van de vocale krachtpatserij waarmee Price het publiek in extase wist te brengen. Robillard bracht de twee zangers weer bij elkaar en stelde voor om het produktionele gedeelte voor zijn rekening te nemen. Het resultaat van deze hereniging heet This Time For Real, alsof de twee hiermee wilden reageren op de vele loze beloften na de even zovele verzoeken van het publiek om toch eindelijk weer eens iets samen te gaan doen.

Het geduld wordt echter ruimschoots beloond. Met behulp van muzikanten uit de band van Robillard brengen de twee het beste bij elkaar naar boven en worden geheel eigen interpretaties gegeven van andermans werk waarbij voornamelijk is gekozen voor een Northern Soul-aanpak. Zo horen we tracks van Joe Tex, Sam & Dave en The Spinners maar zijn het vooral de uitvoeringen van Los Lobos’ ‘Tears Of God’ en ‘Broadway Walk’ van de vorig jaar overleden Bobby Womack die er uit springen. Juist die keuze voor laatstgenoemde maakt de aanschaf van dit album de moeite waard aangezien Womack’s compositie nooit de erkenning kreeg die het verdiende omdat de machtige dj’s indertijd het werk van een zekere James Brown prefereerden. In het voorafgestelde doel om ”de liefde weer terug te stoppen in de muziek” zijn de twee helden in ieder geval geslaagd. En nu maar hopen dat deze bijzondere collaboratie snel een vervolg krijgt.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Billy price & Otis Clay Label:Sonic Rendezvous
KDD

Kentucky Dare Devils (B) - Another Shit Day In Suck CityJeroen, Yves en Lieven, drie Belgen met een liefde voor smerige rock,...