RECENSIE: Blank Realm - Illegals In Heaven

Blank realm
recensie cijfer 2015-09-23 Het uit Brisbane, Australië, afkomstige Blank Realm bestaat uit de broers Daniel en Luke Spencer, hun zus Sarah en hun “spirituele broer” Luke Walsh. Sinds 2007 heeft de band al negen albums uitgebracht. Het meeste hiervan verschenen op kleine labels of in eigen beheer. Tegenwoordig zit Blank Realm echter bij het wat grotere Fire Records en dit maakt de band tot labelgenoot van onder andere Mission Of Burma, Pere Ubu en het Nederlandse Rats On Rafts.

Bij Fire Records verschenen al twee re-issues van oudere Blank Realmplaten en één album met nieuw materiaal, Grassed Inn. Illegals In Heaven is het tweede Blank Realm-album dat bij Fire Records verschijnt.

Blank Realm maakt nogal experimentele muziek die op Illegals In Heaven in redelijk toegankelijke songs is gegoten. Als invloeden gelden vooral Velvet Underground, post-punk en krautrock. Deze laatste invloed komt al meteen duidelijk door in albumopener ‘No Views’ dat een typisch krautrockritme combineert met punk-achtige, krassende gitaren en een aanhoudend keyboardloopje.

Ook in ‘Costume Drama’ zit een lekker gruizige gitaar, maar het eveneens uptempo ‘Palace Of Love’ heeft een wat opener geluid. Het licht rammelende, maar toch tamelijk poppy ‘River Of Longing’ heeft een jaren ’80 feel en dat geldt voor wel meer songs op Illegals In Heaven. Zo moest uw recensent bij het begin van ‘Gold’ meteen aan U2 denken.

‘Dream Date’ en ‘Cruel Night’ zijn een stuk trager en vooral de laatstgenoemde song is een beetje lijzig. Beide nummers doen wel wat aan de tragere nummers van Foxygen denken. Alleen dan net wat minder sterk.

De zes minuten klokkende afsluiter ‘Too Late Now’ begint vrij kalm. Langzaam maar zeker wordt echter een muur van gitaarnoise opgetrokken, terwijl de rest van het nummer gewoon steeds hetzelfde doorgaat. Dit is misschien wel de beste song op Illegals In Heaven. De grote afwisseling maakt dit album erg interessant en sommige nummers zijn ook erg goed. Andere nummers weten echter wat minder te boeien.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Blank Realm Label:Fire Records
Cover The Spook School - Try To Be Hopeful

The Spook School - Try To Be HopefulPrettig bandje dit The Spook School . Lekker rammelende sound, prettig...