RECENSIE: Polar Bear - Same As You

Polar Bear
recensie cijfer 2015-04-15 Lieten de heren van Polar Bear ons vier jaar wachten op het in 2014 uitgebrachte album, In Each And Every One, zijn opvolger Same As You komt een stuk sneller onze cd speler in schuiven. Precies een jaar na de voor een Mercury Prize genomineerde vorige release. Het creatieve tempo zit er na een bezoek aan de Mojave woestijn weer in bij de door drummer Sebastian Rochford geleidde Britse experimentele jazzband.
De eigenzinnige vorm van experimentele jazz die het vijftal Pete Wareham en Mark Lockheart (tenorsax), Sebastian Rochford (drums), Leafcutter John (electro) en Tom Herbert (contrabas) maakt staat niet bekend als de meest makkelijk toegankelijke stijl. Hun eigenzinnige mix van cool jazz, funk, dance, electro en drum and bass van de vorige cd was zelfs wat aan de donkere kant. Maar de bands zesde album Same As You is gelijk hun meest positieve en is zelfs bijna relaxed te noemen. Allemaal door de uitgesproken hypnotische eb en vloed binnen de muziek, die gekenmerkt wordt door uitgestrekte, oneindige grooves die zwaar op sfeercreatie inzetten.
Na de donkere complexiteit van de vorige release, is Same As You zo verrassend fris, innemend en toegankelijk , als de albumtitel al doet vermoeden, maar met behoud van de speelse sax improvisaties van Pete Wareham en Mark Lockheart en dub basslijn experimenten van Tom Herbert waar de band zijn naamsbekendheid op heeft gebouwd.
Het album opent met ‘Life Love And Light’ waarin krachtige en hoopvolle proza, van Asar Mikael centraal staat. De natuurlijk vloeiende mantra –achtige teksten over het leven, de liefde en licht die we putten uit God, de zon, en onze ouders, verpakt in een ritmische muzikale electrostroming.
Van kort en krachtig stromen we door naar het tien minuten tellende ‘We Feel The Echoes’ waar de twee saxspelers lekker de vrije loop krijgen. De invloed van de woestijn komt in dit nummer naar voren door het wijd gevoel in de sound. De losse elementen zoals de saxofoonloopjes en minieme percussie worden naar elkaar toe geblazen om vervolgens weer uit gestrooid te worden over de breedte van de song.
Bandleader Sebastian Rochford steelt de show in het met een Afro-Caribische ziel geïnjecteerde ‘The First Steps’ door zijn ongelofelijke beheersing van de drums. Een oerachtig samenspel tussen drums en saxofoon.
De positiviteit stroomt ook verder met ‘Don’t Let The Feeling Go’. Deze opbeurende mantra wordt gezongen door Sebastian Rochford, Hannah Darling en een samengesteld koor van vrienden. Op de sax krijgen ze bijval van Shabaka Hutchings (Sons of Kemet, Melt Yourself Down) die de andere twee blazers een extra boost geeft.
Afsluiter ‘Unrelenting Uncondtional’ lijkt een flinke zit met zijn bijna twintig minuten. Maar de minimale melodielijnen en percussie onderstroom van ' Unrelenting Unconditional' doen aan als een herontdekking of herschrijving van Afro- Caribische volksmuziek voor de 21ste eeuw. Die je zeker niet wilt missen.

Polar Bear’s uitstekende mogelijkheid om hun jazzroots op te nemen met moderne elementen als elektronica, hardrockdrums , en hiphopbeats, is wat hun muziek vernieuwend en intrigerend maakt.
Recensent:Chantal van den Berg Artiest:Polar Bear Label:Leaf Label
Cover Gamma Ray - The Best Of

Gamma Ray - The Best Of Gamma Ray heeft dit jaar wat te vieren. Ze bestaan vijfentwintig jaar en om...

Cover Ron Sexsmith - Carousel One

Ron Sexsmith - Carousel One Hij is een graag geziene artiest overal ter wereld, maar nog steeds geen...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT