RECENSIE: Lost In LA - Saturday Nights Monday Mornings

Lost In LA
recensie cijfer 2014-10-10 Onlangs viel bij ondergetekende een album van Lost In LA op de mat. Een internationale naam. Het begeleidende briefje wist echter te vertellen dat we te maken hadden met een Nederlandse band. Een band onder de rook van Rotterdam wel te verstaan, sterker nog het briefje is opgesteld in Schiedam, op loopafstand van uw recensent. En dan te bedenken dat het album eerst de Amsterdamse postbus van Festival moest bereiken, alvorens terug te keren op vertrouwde grond.

Lost In LA is een project van zanger/gitarist Danny Molendijk, die in 2013 onder de Californische zon gewapend met een gitaar en een handrecorder een eerste demo opnam. De kern van vaste leden, met Marc Plaisier op bas en Ruben Gouman op drums, wordt in 2014 uitgebreid met zangeres Sandy J. Ray. Met enige regelmaat wordt de band bijgestaan door toetsenist Gerben Logger. Zo ook op het begin dit jaar opgenomen debuutalbum Saturday Nights And Monday Mornings.

Met slechts acht songs is Saturday Nights And Monday Mornings wat aan de krappe kant, maar beter acht goede liedjes dan twaalf waarvan slechts een enkeling de moeite waard is, toch?
Wat dat betreft doet Lost In LA dat goed, want deze acht tracks luisteren lekker weg. Daarom is de albumtitel ook zo goed gekozen. Of je de band nu op een zaterdagavond op een podium gaat zien, of dat je het album op een druilerige maandagmorgen op zet, er hangt een sfeer van ontspanning op de doorgaans op bluesleest geschoeide poprock.

Verrassend is het op Saturday Nights And Monday Mornings allerminst, maar de sympathiek klinkende band laat voldoende potentie horen om de boel naar een hoger plan te tillen. De stem van Danny Molendijk ligt bijvoorbeeld prettig in het gehoor en matcht bovendien redelijk goed met die van Sandy J. Ray. Dat blijkt op het mooie ‘Empty Streets’, dat zich in je hoofd heeft genesteld voordat je er erg in hebt. Maar ook op ‘Waiting’, dat naast een heerlijk jankende gitaarsolo wordt gekenmerkt door het krachtige orgelspel van Gerben Lodder. Zijn bijdrage mag er over het gehele album genomen trouwens wel zijn. Daarnaast toont de band karakter op een sterke bluestrack als ‘Brand New Day’, waarbij Molendijk zijn gevoel voor een goede gitaarsolo nog eens etaleert.

Verrassing en afwisseling ontbreken een beetje op de verder degelijke debuutplaat van Lost In LA. Desondanks hebben de songs op het album een goede hook en toont de band muzikaal gezien potentie. Hoewel er hier en daar nog wel wat valt te schaven, zet Lost In LA met Saturday Nights And Monday Mornings een stap in de goede richting.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Lost In LA Label:Eigen Beheer
Cover Engineers - Always Returning

Engineers - Always ReturningDe Britse band Engineers timmert al ruim tien jaar aan de weg met hun...