RECENSIE: The Menzingers - Rented World

Menzinger
recensie cijfer 2014-05-19 Punk. Een genre waar eigenlijk geen regels op staan, en zo hoort het ook. Punk is muziek voor vrije, onbevangen mensen. Mensen die niet vies zijn om de handen uit de mouwen te steken of een vuist in de lucht te steken. The Menzingers hebben dit geluid met hun eerste twee albums erg goed neergezet en dit geperfectioneerd in On The Impossible Past, hun derde en tevens doorbraakalbum. Met hits als ‘Mexican Guitars’, ‘The Obituaries’ en ‘Gates’ is dit album een van de beste punkplaten van de afgelopen jaren.

Onnodig om te zeggen dat ondergetekende - als liefhebber - hevig zat te wachten op het nieuwe album van de band uit Philadelphia. Een nieuwe On the Impossible Past was wellicht te hoog gegrepen, maar Rented World past prima in de richting die de band op gaat. De jongens zijn sinds hun vorige album volwassener geworden, en dat hoor je. Bij opener ‘I Don’t Wanna Be An Asshole Anymore’ krijg je een ouderwets goede punkplaat voorgeschoteld. Zanger Greg Barnett verkondigt niet meer dronken thuis te komen en voortaan goed te zijn voor zijn ‘baby’. Het nummer eindigt met een knallend outro. Het is een goed begin van de plaat en een typische Menzingers-track zoals we ze het liefst horen: krachtig, vol passie en met eerlijkheid. Tweede zanger Tom May komt aan de beurt in het tweede nummer ‘Bad Things’, maar klinkt daarop niet half zo intens als op het vorige album.

‘Rodent’ en ‘Where Your Heartache Exists’ zetten een stijgende lijn in en zijn samen met ‘My Friend Kyle’ een trio van songs die heel goed bij elkaar passen. Nummers waar de intensiteit, passie en liefde echt uit de verf komen. Na dit drietal nummers kakt het album wat in. Zo haalt ‘Transient Love’ de spanning compleet uit het album, en dat is jammer. ‘The Talk’ en ‘Nothing Feels Good Anymore’ volgen, maar missen de scherpte die in het begin zo aanwezig was.

De tweede helft van het album brengt die spanning wel enigszins terug. Single ‘In Remission’ is zo’n heerlijke song die het album weer helemaal op de rit zet. De heren sluiten het album af met het akoestische ‘When You Died’, dat vol emotie zit. Een erg fijne afsluiter, die de luisteraar ruimte en gelegenheid biedt om terug te blikken op het album.

Rented World mag dan niet zo goed zijn als On The Impossible Past , toch heeft het album genoeg sterke punten. Wel is het jammer dat de spanning soms uit het album gehaald wordt, maar de meerderheid van de nummers zit gewoon heel goed in elkaar, en de teksten zijn veelal raak. Kortom, Rented World is een hele fijne plaat geworden, en daar mogen de heren trots op zijn.
Recensent:Edward Kerkhof Artiest:The Menzingers Label:Epitaph Europe
Cover Shakira - Shakira.

Shakira - ShakiraHet zal in huize Shakira in de maand juli niet zo gezellig geweest zijn na...