RECENSIE: Guy Clark - My Favorite Picture Of You

Guy Clark
recensie cijfer 2013-10-11 Een van de grootste singer-songwriters van de oude country- generatie is misschien wel Guy Clark. De 71-jarige zanger draagt het album op aan zijn vorig jaar overleden echtgenote. Op de hoes staat een foto van zijn vrouw. Deze is genomen nadat ze kwaad het huis uitliep toen ze Guy Clark, in het gezelschap van Townes van Zandt, voor de zoveelste keer dronken thuis aan trof.

My Favorite Picture Of You is, net zoals deze foto, een breekbaar portret van een geliefde. De stem van Clark klinkt meer fragiel, hij lijkt daarmee alleen maar beter de betekenis van de gezongen woorden te realiseren. Guy Clark klinkt als de lievelingsopa die mooie verhalen over vroeger vertelt. Dat bewijst hij met een nummer als ‘The Death Of Sis Draper’. Begeleid door een melancholische viool verhaalt Clark over een serveerster. Het kost weinig moeite om je Sis Draper in een slaperig woestijnstadje voor te stellen.

Zoals het een verhalen vertellende grootvader beaamt heeft hij ook enkele nummers met een goede boodschap. In een duet zingt hij op ‘Heroes’ dat we allemaal voorbeelden nodig hebben in ons leven. Hoogtepunt is echter ‘My Favorite Picture Of You’. Het nummer gaat uiteraard over de foto die op de hoes staat afgebeeld. Het is een emotionele ode aan zijn echtgenote. Clark weet nauwkeurig uit te leggen waarom deze foto je weet te raken.

Met My Favorite Picture Of You zet Guy Clark een nieuw hoogtepunt in zijn carrière neer. Zijn stem sluit, net zoals de teksten, aan bij zijn hoge leeftijd. De man bewijst zich te mogen scharen in het rijtje mannen als Kris Kirstofferson en Willie Nelson. Dat maakt My Favorite Picture Of You een album dat veel te snel alweer afgelopen is.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Guy Clark Label:Dualtone / Bertus
Cover Nadine Shah - Love Your Dum And Mad

Nadine Shah - Love Your Dum And MadZe is Brits, ze is rauw en singer-songwriter. We hebben het natuurlijk over...