RECENSIE: Avalanche Quartet - Rainy Night House

Avalanche
recensie cijfer 2013-10-06 Onlangs gaf de 78-jarige Leonard Cohen zijn mogelijk laatste concerten op Nederlandse bodem. Het had overigens niet veel gescheeld of de singer-songwriter van de buitencategorie had een Nederlandse begeleidingsband gehad. Tijdens een ontmoeting in Brussel eind jaren `80 vroeg de Canadees aan Henk Hofstede van de Nits of zijn band hem op zijn wereldtournee wilde begeleiden. Het eervolle verzoek moest spijtig genoeg afgeslagen worden, de band zat midden in de Europese Dutch Mountains tournee. Cohen bleef voor Hofstede een grote bron van inspiratie. Hij maakte een film over Cohen en vertolkt regelmatig zijn liedjes tijdens zijn solotournees.

In 2005 wordt Hofstede door schrijver Marc Hendrickx gevraagd om covers van Cohen op cd te zetten voor zijn boek Yesterdays Tomorrow. Met Pim Kops (De Dijk), Arwen Linneman (ex-Nits) en Marjolein van der Klauw (Powderblue) werd het album opgenomen. Het resultaat wordt zeer goed ontvangen en optredens en concerten in binnen- en buitenland volgen. In 2007 verschijnt het album, voorzien van een aantal nieuwe liedjes, opnieuw onder de titel Leonard Cohen Songs.

Avalanche Quartet blijft zich toeleggen op het spelen van muziek van Cohen en er volgt een tweede langspeler: Rainy Night House. Een selectie van veertien liedjes van studio-opnames en concertenregistraties in Nederland, Frankrijk en Zwitserland. Binnen die selectie zitten twee songs die niet van de hand van Cohen, maar wel gerelateerd zijn. De titeltrack werd door Joni Mitchell geschreven en wordt door velen gezien als afscheidslied voor Cohen, aangezien de twee ergens eind jaren zestig vermoedelijk meer dan collega`s waren. ‘House Of Jacob’ is van de hand van Hofstede zelf. Hij beschrijft hierin zijn terugkeer naar het huis van zijn grootvader in Amsterdam. Het ademt ontegenzeggelijk de stijl en sound van Cohen`s werk. Het zou dan ook niet misstaan tussen het werk van de meester.

Rainy Night House is geen makkelijke plaat die je even snel beluistert. Het is er een die met veel gevoel, verdieping en respect gemaakt is. De luisterliedjes vereisen je aandacht. Met bezieling brengt Avalanche Quartet je ruim een uur songs van Cohen die voornamelijk van de eerste drie albums afkomstig zijn. Sterke uitvoeringen van ‘Stories Of The Street’, ‘The Stranger Song’, ‘You Know Who I Am’ en ‘One Of Us Cannot Be Wrong’ passeren de revue. Recentere Cohen songs overtuigen ook. Zo is het duet ‘Night Comes On’ uit 1984 schitterend. Evenals het relatief nieuwe, misschien nog wel mooiere ‘In My Secret Life’ uit 2001. De mooie stem van Marjolein van der Klauw sluit goed aan op de stem van Hofstede. Dat de voordragende zangstem van Hofstede meer doet denken aan die van Bob Dylan doet niets af aan de kwaliteit van de vertolkingen. Zeker in combinatie met de zang van Marjolein van der Klauw weet Avalanche Quartet je ademloos op het puntje van je stoel te krijgen.

Een album met covers is doorgaans vragen om moeilijkheden. Je moet, zeker bij een grootheid als Cohen, van goeden huize komen om niet met de grond gelijk gemaakt te worden. Gelukkig komt Avalanche Quartet van hele goeden huize. We mogen onze handen dichtknijpen dat Nederland zulke goede en oprechte muzikanten heeft.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Avalanche Quartet Label:Eigen Beheer
Cover Rebzjie - Sjeepsrech

Rebzjie - SjeepsrechOoit begonnen als hiphopformatie, maakte het Maastrichtse gezelschap Rebzjie...