RECENSIE: Che Sudaka - 1111 Lives

Che
recensie cijfer 2013-08-29 Che Sudaka is een band bestaande uit Argentijnen en Colombianen. De band opereert al enkele jaren vanuit Barcelona en wist menig wereldmuziekfestival plat te spelen. Met 1111 Lives brengt de band een live-cd uit. Opgenomen in de A38 te Budapest krijg je een glimp van het vrolijke spektakel dat Che Sudaka heet. Gekker kan het eigenlijk al niet. Een stel Zuid-Amerikanen die opereren vanuit Spanje nemen een live-cd op in Oost-Europa.

1111 Lives opent voortreffelijk met een opzwepend ritme op de akoestische gitaar. ‘10’ doet daarmee sterk denken aan een Manu Chao die het even wat rustiger aan doet. De zang is mooi en al snel zit je in de juiste Spaanse sfeer. De toevoeging van accordeon zorgt voor soepel klinkende Cumbia-melodieën. Het geheel staat als een huis.

Naarmate de plaat vordert wordt het gas echter meer en meer losgegooid. Daarmee verliest de band na zes nummers je aandacht. Op ‘Todo Vuelve’ wordt de elektrische gitaar op volle kracht gebruikt. De band produceert een ska-melodietje dat sterk naar de punk toe neigt en overschreeuwt zichzelf. Dat gebeurt steeds vaker. Verscheidene momenten klinkt de band nog heerlijk. Zoals de swingende cumbia van ‘Mentira Politika’ en de opduikende ska tijdens ‘Quiero Mas’ en ‘Amores (El Trenecillo)’. Beide nummers worden echter ook net zo hard weer opgevuld met ruige klanken. Het kunstje zal live werken, zo op cd verliest Che Sudaka er de aandacht mee.

Over het algemeen genomen bewijst Che Sudaka met 1111 Lives een leuke feestband te zijn. Hoewel live de schreeuwerige punkelementen gecompenseerd worden door de vrolijke ska en Cumbia-melodietjes, zorgt dit er op cd voor dat je als luisteraar de aandacht verliest. Daarmee plaatst Che Sudaka zich nog steeds in de schaduw van Manu Chao, die op wonderbaarlijke wijze beide elementen op positieve manier weet te combineren.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Che Sudaka Label:Xango Music
Cover Anneke van Giersbergen - Drive

Anneke van Giersbergen - DriveAan inspiratie geen gebrek bij Anneke van Giersbergen . Amper anderhalf jaar...