RECENSIE: Templeton Pek - Signs

Pek
recensie cijfer 2013-07-01 ”Tatatataaaa…tata…taaaa”, Murdoch, Hannibal, B.A. Baracus en Templeton Peck (Face)ofwel The A-Team. Het is toch het eerste waar je aan denkt als je een bandnaam voorbij ziet schieten als die van dit (punk) rocktrio uit Birmingham. Niet dat Templeton Pek ergens een heldere uitleg bij de keuze voor de bandnaam geeft, maar het moet er toch haast wel iets mee te maken hebben. Fans of niet, sinds het ontstaan in 2005 is de band hard aan de weg aan het timmeren. Met een tweetal albums en voorprogramma`s bij een flinke rij grote namen als Killswitch Engage, Bad Religion, Pennywise, Funeral for a Friend en niet te vergeten Rise Against hebben de heren ruimschoots de kans gehad om het klappen van de zweep te leren. Vooral de tour met Rise Against in 2011 zorgde voor een volgende stap met een contract bij Century Media.

Dat dit drietal flink wat in huis heeft blijkt wel uit het onlangs verschenen Signs, dat met een elftal aan stevige, krachtige tracks een flinke muur van geluid weet te produceren. Dat ze goed geluisterd hebben naar bands als Rise Against en Funeral For A Friend zal niemand verbazen. Hoewel het krachtige geluid met de zeker niet onprettige schreeuwerige zang van zanger Neal Mitchell opvallend goed klinkt, is de band op Signs niet in staat om genoeg variatie te bieden.

Opener ‘Who We Are’, ‘Barriers’ single ‘Wake Me Up’ en de titelsong zijn individueel genomen echt niet slecht, maar ze zijn nauwelijks memorabel of echt vernieuwend te noemen. Daarnaast zijn de songs nogal inwisselbaar waardoor je na verloop van tijd niet meer hoort of de repeat-knop aan staat. En daar kan de variatie die er wel toegepast wordt, zoals tempowisselingen (weliswaar in iedere track) en variatie in de vocalen weinig aan veranderen. Het wordt al snel voorspelbaar. Jammer, want zowel de eerdergenoemde zang, de drums, gitaar en bass zijn verder wel degelijk strak. En voor een trio komt er ook genoeg power vanaf om te willen weten wie Templeton Pek is.

Signs is zo`n album waarbij je duidelijk hoort dat er over nagedacht is. Ook de potentie is te horen, maar het komt er net niet uit. En dat ligt voornamelijk aan het geschreven materiaal, waar met een beetje meer spanning en variatie veel meer in lijkt te zitten. De kracht is er in ieder geval, nu de goede songs nog.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Templeton Pek Label:Century Media
Cover Heaven Shall Burn - VETO

Heaven Shall Burn - VETOGas terugnemen? Dat staat niet in het woordenboek van Heaven Shall Burn ....