RECENSIE: Marble Sounds - Dear Me, Look Up

Cover Marble Sounds - Dear Me, Look Up
recensie cijfer 2013-05-22 Dat het een domper is als de hoofdact van een festival niet doorgaat, mag duidelijk zijn. Voor het publiek, maar ook voor een festivalorganisatie is het eigenlijk een (kleine) ramp. Bij de afgelopen editie van Motel Mozaique was het raak. Na een geslaagde generale repetitie bleek de Franse multi-instrumentalist Woodkid, die speciaal voor het festival een samenwerking met Colin “Kyteman” Benders aan ging, te ziek om zijn show in de Grote Zaal van de Rotterdamse Schouwburg te kunnen uitvoeren. Daar gaat je hoofdact. Alle verbruikte energie ten spijt, er moet vervanging komen. Jacco Gardner nam het stokje dankbaar over. Het is te hopen dat de mensen bij dit concert even ervoor ook aanwezig waren in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg om het Belgische Marble Sounds te bewonderen. In een intieme setting wist de band met haar melancholische postrock/popsongs het publiek te overtuigen.

Getuige het laatste wapenfeit van Marble Sounds, kunnen we gerust stellen dat het niet zo verwonderlijk is dat zanger Pieter van Dessel en de zijnen in een livesetting zo weten te overtuigen. De tien songs op Dear Me, Look Up zijn tot in perfectie uitgewerkt, bijgeschaafd en uitgebalanceerd. Dit kenmerkt zich al in de sterk opgebouwde folky opener ‘The Summer Of The Sun’. Dat de muziek van Marble Sounds vol melancholie zit blijkt wel uit ‘No One Ever Gave Us The Right’, maar tegelijkertijd klinkt er hoop door.

Wat over de breedte van Dear Me, Look Up opvalt is de manier waarop de fluisterzang van Van Dessel in balans is met de opgetrokken muur van geluid. Waar met de Sophia cover ‘Ship In The Sand’, ‘The Silent Song’ en het repeterende duet ‘Leave A Light On’ fraaie verstillende momenten worden gecreëerd, grijpt ‘Dance Clarence Dance’ weer terug op het gelaagde geluid van de eerdergenoemde songs. De band doet met de Afrikaanse gitaarriff zijn best zich niet te beperken tot de cliché`s binnen het genre. Of dat lukt is een tweede, maar het totaalplaatje lijkt heilig. Dat valt ook op te maken uit de blazerssectie die bij songs als het eerdergenoemde ‘The Summer Of The Sun’, ‘Leave A Light On’ en de sterke afsluiter ‘Evenings’ voor een subtiele aanvulling zorgt.

Hoewel een hoogtepunt op zo`n uitgebalanceerde plaat als Dear Me, Look Up moeilijk valt aan te wijzen is ‘Photographs’ wel een song die naast schoonheid ook de eigenschap heeft om, meer nog dan de andere songs, in je hoofd te blijven hangen. Het komt met namen door het aanstekelijke refrein.

Marble Sounds brengt drie jaar na het goed ontvangen debuutalbum Nice Is Good met Dear Me, Look Up een ijzersterke opvolger uit. Een album dat net als zijn voorganger meeslepend en helder klinkt. Een plaat om moeiteloos bij weg te dromen. Heerlijk!
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Marble Sounds Label:Zeal Records / Konkurrent
Cover Tera Melos - X'ed Out

Tera Melos - X`ed OutAcht jaar geleden verscheen het eerste album van de Amerikaanse band Tera...