RECENSIE: The Pineapple Thief - Build A World

Cover The Pineapple Thief - Build A World
recensie cijfer 2013-04-02 Nog maar enkele maanden geleden werden we door The Pineapple Thief getrakteerd op een heruitgave van het spannende What We have Sown. Weer enkele maanden daarvoor kwam All The Wars uit, de laatste studioplaat van de steeds meer aan populariteit winnende band rond Bruce Soord. Het verschil tussen beide albums is groot, waarbij voor de laatstgenoemde plaat geldt dat het een echt liedjesalbum is. Van die plaat is het mooiste liedje het titelnummer geworden van Build A World, de nieuwste EP.

Op het schijfje vinden we drie nieuwe songs die naadloos aansluiten op de laatste plaat. Waarschijnlijk zijn dit dan ook nummers die over zijn gebleven van die opnamesessies, en is het fijn dat we de nummers alsnog te horen krijgen. Je vraagt je direct af waarom die nummers de uiteindelijke plaat niet haalden, want ze doen nergens onder voor de songs op All The Wars.

De drie nummers kenmerken zich ook nu weer door een mysterieus soort lichtvoetigheid die moeilijk te doorgronden is. De open structuur en de hoge stem van Soord moeten je wel liggen. Dat de band af en toe tegen Radiohead aanschurkt is ze vergeven. Vooral in ‘You Drew Blood’ is dit goed te horen. Het subtiele akoestische gitaarwerk en de onconventionele songstructuur maken dit nummer adembenemend.

Door de elektronica in ‘What Are You Saying’ doet The Pineapple Thief ineens aan Depeche Mode denken. Ook dit nummer is meer dan de moeite waard. Om ook een wat stevigere noot te kraken, staat de robuuste rocker ‘You Don’t Look So Innocent’ op het schijfje.

Zelfs de vol met elektronica gepropte remix van ‘Build A World’ is het aanhoren meer dan waard en geeft de band wederom een Depeche Mode tic. Het is een kant van The Pineapple Thief die we nog niet kenden en wellicht heeft deze EP een brugfunctie om ons te laten weten dat we in de toekomst meer van dit soort invloeden mogen verwachten. De band drijft zo wel steeds verder af van haar progrock-verleden en lijkt de weg naar de wat meer alternatieve hoek gevonden te hebben. Het past The Pineapple Thief goed. Nog een speciale vermelding verdient het prachtige artwork; een klaphoesje met binnenhoesje en gedeeltelijk doorzichtige cd. Ook dit is met zorg gedaan.
Recensent:Jan Didden Artiest:The Pineapple Thief Label:Bertus
Cover Few Bits - Few Bits

Few Bits - Few BitsEr lijkt in België wel een soort van Super Liga van alternatieve popmuziek te...