RECENSIE: Big Audio Dynamite - Class Of `92

Cover Big Audio Dynamite - Class Of `92
recensie cijfer 2013-04-05 Toen Mick Jones in 1983 uit The Clash werd gezet, richtte hij de band Top Risk Action Company (TRAC) op. Na wat bezettingswisselingen evolueerde deze band in 1984 tot Big Audio Dynamite, kortweg BAD. In de dertien jaar dat deze band bestond zouden nog vele bezettingswisselingen volgen. Zanger en gitarist Mick Jones was de enige constante factor binnen Big Audio Dynamite. Om aan te geven dat de band steeds veranderde, werd ook de naam een aantal keer veranderd. Zo werd de band in 1990 omgedoopt in Big Audio Dynamite II en in 1994 werd het Big Audio. Kort daarna werd de naam weer terugveranderd naar Big Audio Dynamite, maar de bezetting hiervan was heel anders dan die van de oorspronkelijke band. In 2011 vond een reünie plaats in de originele bezetting.

In 1991 bracht de band onder de naam Big Audio Dynamite II het album The Globeuit. Een jaar later gaf de band ter promotie van dit album een optreden in de Londense Town And Country Club en opnames van deze show zijn nu te horen op het album Class Of ‘92. Het album bevat acht nummers, waarvan er drie afkomstig zijn van The Globe en ook drie van het titelloze debuutalbum van BAD.

Class Of ‘92 stamt dus uit de periode dat de groep door het leven ging als Big Audio Dynamite II. De band bestond in die tijd, naast Mick Jones, uit gitarist Nick Hakins, bassist Gare Stonadge en drummer Chris Kavanagh. Deze vierkoppige band wordt op Class Of ‘92 bijgestaan door Mickey Custance, die toetsen speelt en de draaitafels bedient. Custance zou later ook opduiken in Big Audio.

In alle verschillende configuraties was de muziek van BAD een mengeling van (punk)rock, dance, hiphop, funk en reggae. Dit leverde voor die tijd zeer hippe muziek op, die raakvlakken vertoonde met de Madchester-scene en met Primal Scream ten tijde van Screamadelica. Daarnaast is er door de zang van Jones ook steeds een link naar The Clash.

Class Of ‘92 illustreert de veelzijdigheid van BAD uitstekend. Opener ‘Medicine Show’ begint als een rocknummer, maar eindigt met dancegrooves. Deze grooves horen we ook terug in ‘I Don’t Know’, ‘The Globe’ en ‘Rush’, maar ‘Other 99’ gaat weer meer richting The Clash. Custance gebruikt zijn draaitafels om de songs van de nodige samples te voorzien en tussen de nummers door draait hij af en toe een houseplaat. Class Of ‘92 eindigt met een leuke cover van ‘1999’ van Prince en nog voordat dit nummer echt afgelopen is, schalt Primal Screams ‘Come Together’ uit de speakers.

Class Of ‘92 is een prima liveplaat van een destijds zeer vooruitstrevende band. Helaas heeft de muziek van BAD de tand des tijds wat minder goed doorstaan dan die van bijvoorbeeld The Stone Roses of Primal Scream. Dit maakt Class Of ‘92 vooral een aanrader voor de liefhebbers.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Big Audio Dynamite Label:Bertus
Cover Intronaut - Habitual Levitations

Intronaut - Habitual LevitationsHet is alweer meer dan twee jaar geleden dat Intronaut haar derde album aan...