RECENSIE: Starkey - Orbits

Cover Starkey - Orbits
recensie cijfer 2013-01-04 Dubstep was aanvankelijk een typisch Brits (Londens) genre, maar uiteindelijk was het de Amerikaanse producer Skrillex die de wobbelbassen naar de massa wist te brengen. Lang voordat deze ex-emo met het genre aan de haal ging, waren er echter ook al andere Amerikanen met dubstep bezig. De uit Philadelphia afkomstige producer Starkey debuteerde in 2008 met het album Ephemeral Exhibits, twee jaar later gevolgd door Ear Drums And Black Holes. Naast deze twee albums bracht Starkey ook verschillende EP’s uit en nu komt hij met zijn derde langspeler Orbits.

Op Orbits laat Starkey een geheel eigen kijk op dubstep horen. Hij rekt de grenzen van het genre behoorlijk op, maar gaat daarbij niet richting platte dance om de massa te behagen. Starkey laat vooral invloeden horen van synthesizerpioniers als Jean Michel Jarre en Vangelis. Uit deze invloeden destilleert hij een nogal bombastische space-sound, die resulteert in tracktitels als ‘Renegade Starship’, ‘The Shuttle’, ‘…And Then God Built The Cosmos’ en ‘Distant Star’.

Orbits opent met ‘Renegade Starship’, waarin de synthesizers meteen de boventoon voeren. Buiten Jarre en Vangelis lijken ook de Duitse helden van Kraftwerk een flinke invloed gehad te hebben. Na een rustig gedeelte horen we voorzichtig wat diepe bassen, die een idee geven van wat komen gaat. In ‘Command’ gaat Starkey voor het eerst lekker los. Vette beats, diepe bassen en veel synthesizers, maar zonder dat het al te plat wordt. Hiervoor zijn de beats ook te tegendraads.

‘G V Star (Part 1)’ is een semi-klassiek stuk met violen en vocoder-zang, maar ‘G V Star (Part 2)’ is met synths, beats en gesamplede rapstukjes van een heel andere orde. Ook op de rest van Orbits wisselt Starkey rustige, soms wat zweverige tracks en passages af met harde beats en snerpende synthesizers.

Een van de hoogtepunten van Orbits is ‘…And Then God Built The Cosmos’, een redelijk rechttoe rechtaan track met een stuiterende beat en dito synthesizers.

Orbits is een zeer gevarieerde plaat en de samenhang tussen de verschillende tracks is soms lastig te vinden. De belangrijkste bindende factor is de bombastische en behoorlijk spacy sound die in alle tracks, rustig of hard, terugkomt. Door de grote variatie is het ook niet helemaal duidelijk of Orbits bedoeld is voor op de dansvloer of voor in de huiskamer. Anderzijds maakt diezelfde variatie deze derde van Starkey tot een zeer interessante plaat, waarop bovendien veel moois te ontdekken valt.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Starkey Label:Civil Music
Cover ke$ha - Warrior

ke$ha - WarriorTiK ToK, hier is Ke$ha weer. De Amerikaanse popzangeres die in 2010...