RECENSIE: Joy as a Toy - Dead As A Dodo/Valparaiso

Cover Joy as a Toy - Dead As Dodo
recensie cijfer 2012-12-07 In ons land zijn ze nog onbekend, maar in de scene van thuisstad Brussel is Joy As A Toy een belangrijke band. Het drietal, dat bestaat uit Gil Mortio, Clément Nourry en Jean-Philippe De Gheest, debuteert in 2010 met het album Valparaiso. Op deze plaat laat de band een geluid horen, dat in het verlengde ligt van andere Belgische bands als (de vroege) dEUS, Zita Swoon/Moondog Jr en Venus. Een experimentele sound dus, waarbij de liedjes niet uit het oog worden verloren.

Hoogtepunten op Valparaiso zijn het vrij harde ‘Sub Rosa’, het nogal dynamische ‘Carrousel’ en het melodieuze ‘Sea Of Love’. Deze laatstgenoemde song doet nogal denken aan de vroege dEUS. Ook de hectische titeltrack is erg sterk en in het funky ‘Deep In Your Ass’, laat de band horen ook een popsong te kunnen maken. Zij het eentje met een twist. Valparaiso wordt afgesloten door de beklemmende, instrumentale track ‘Attaque Des Vampires Suceuses De Sang’.

Met deze laatste track, waarvan de titel zoiets betekent als ‘Aanval van de bloedzuigende vampiers’, neemt Joy As A Toy alvast een voorschotje op de tweede plaat, die in het voorjaar van 2012 verschijnt. Deze is ontstaan uit optreden van Joy As A Toy op een zombie-avond tijdens het Brussels International Fantastic Film Festival. De band liet zich hierbij inspireren door de soundtracks bij de films van horror-regisseur Dario Argento. De band ging hierbij los met analoge synthesizers en samplers.

Dead As A Dodo is dus eigenlijk een eerbetoon aan horror-soundtracks en tevens een soundtrack bij een (nog) niet bestaande horrorfilm. Het gevolg van deze aanpak is dat dit tweede album wat minder song-gericht is dan Valparaiso en mede hierdoor ook een stuk minder toegankelijk. Dit betekent echter niet dat de muziek niet goed is. De titeltrack, die tevens het album opent, is ronduit beklemmend, mede dankzij de filmfragmenten over zombies die erin verwerkt zijn. De analoge synthesizers zorgen voor een donker jaren ‘80 gevoel.

Hoewel Dead As A Dodo deels bestaat uit vrij moeilijke muziek, bevat het album ook het zeer catchy ‘Robots’. Dit is eigenlijk een vrij lichte popsong, die tegen het eind nog wel even lekker ontspoort. In ‘Love Zombie’ horen we veel elektronica, maar deze nogal lange track mist een duidelijk richting. In het trage ‘Hot Water (Acid Trip)’ horen we een (kerk)orgel, dat voor een gedragen sfeer zorgt. Het begin van afsluiter ‘Only The Mother Shot In The Head’ is soundscape-achtig en doet aan een spookhuis denken. Verderop komt er wat meer leven in deze track.

Joy As A Toy is een avontuurlijke band, met een experimentele, maar toch vrij toegankelijke sound. Deze horen we vooral op debuutplaat Valparaiso. Op opvolger Dead As A Dodo doet de band wat moeilijker, maar dit past wel goed bij het soundtrack-concept van dit album. Het is afwachten welke kant de band nu op zal gaan. In de tussentijd doen liefhebbers van avontuurlijke muziek er goed aan om eens wat muziek van Joy As A Toy te beluisteren.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Joy as a Toy Label:Cheap Satanism Records
Cover Valley Of Love - Another Christmas Album

Valley Of Love - Another Christmas AlbumIdeeën beginnen vaak als grap. Bij het kerstalbum van Valley Of Love is het...