RECENSIE: The Van Jets - Halo

Cover The Van Jets - Halo
recensie cijfer 2012-11-09 Tweeënhalf jaar geleden bracht The Van Jets het album Cat Fit Fury uit. Op dit album liet de Vlaamse band een mengeling horen van glamrock, rock 'n roll, pop en garagerock, die vooral overtuigde als het laatstgenoemde genre de boventoon voerde. De wat meer poppy songs kwamen duidelijk wat minder goed uit de verf.

Voor het nieuwe album Halo werkte The Van Jets samen met Jeroen “Papillon” De Pessemier, frontman van de electroband The Subs. Samen met De Pessemier trok de band naar de Parijse Motorbass Studio van Philippe Zdar. Zdar is de helft van het Franse danceduo Cassius, maar produceerde en mixte ook albums van onder andere Phoenix en Two Door Cinema Club.

In de studio van Zdar had The Van Jets de beschikking over een unieke collectie synthesizers en hier werd door de band, en vooral door producer De Pessemier, gretig gebruik van gemaakt. Het resultaat is dat Halo veel meer een popplaat is geworden, hoewel er bij vlagen ook nog wel gerockt wordt. Op Cat Fit Fury uitte de popkant van The Van Jets zich nog vooral in een Kooks-achtige sound, maar op Halo gaat de band meer richting Das Pop. Ook de muziek die David Bowie aan het begin van de jaren ’80 maakte, klinkt duidelijk door. Diens invloed is het duidelijkst hoorbaar in de single ‘Danger Zone’, die wel wat aan de Bowie-hit ‘Modern Love’ doet denken.

Ook het hoekige ‘Here Comes The Light’ doet aan Bowie denken, maar ook duidelijk aan Das Pop. ‘Bankers’ is eveneens vrij hoekig en heeft een duidelijk jaren ’80 feel. De zang in deze song is wat zeurderig. ‘Broken Bones’ is was slepender, terwijl ‘If I Was Your Man’ juist catchy en upbeat is, net als ‘Cherry’.

‘Waited Long Enough’ is wat meer een rocknummer, met slechts een bijrol voor de synthesizers. In de meeste andere nummers spelen deze de hoofdrol. Ondanks prominent aanwezige synthesizers is het stevige ‘Go Run’ echter ook een typische rocker en hetzelfde geldt eigenlijk voor Short Notes.

The Van Jets ruilt het overwegend rauwe geluid van Cat Fit Fury in voor een door synthesizers gedragen poprocksound. De songs variëren van echt poppy tot wat meer rockend, maar vrijwel steeds speelt de synthesizer een belangrijke rol. De band gooit het hiermee duidelijk over een andere boeg en weet ook met dit nieuwe geluid te overtuigen. Grappig genoeg zijn het deze keer vooral de echte popsongs die het meeste indruk maken.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Van Jets Label:Pias
Cover Richard Walters - Regret Less

Richard Walters - Regret LessIn tijden van crisis stokken de geldkraantjes nogal eens in de hedendaagse...