RECENSIE: Raincheck - Hear Me Out

Cover Rain Check - Hear Me Out
recensie cijfer 2012-10-11 Een “rain check” is oorspronkelijk een nieuw kaartje voor de inhaalwedstrijd, die wordt gespeeld als een honkbalwedstrijd voortijdig wordt gestaakt. Inmiddels wordt de uitdrukking echter algemeen gebruikt voor een waardebon, die je krijgt als een dienst of product, om wat voor reden dan ook, niet geleverd kan worden. Bijvoorbeeld als een product uit de aanbieding uitverkocht is en je krijgt een bon om het later alsnog voor de aanbiedingsprijs te mogen kopen. Daarnaast wordt de uitdrukking ook gebruikt als een afspraak verzet moet worden.

De Delftse rockband Raincheck vernoemde zich dus naar deze Engelse uitdrukking. De band is inmiddels ruim een jaar bezig en brengt nu de eerste EP Hear Me Out uit. Hierop vinden we een zestal nummers. De eerste drie hiervan werden in de studio opgenomen en vormen de eigenlijke EP. De andere drie nummers zijn in feite bonustracks en zijn live-opnamen. Het leuke is dat dit geen live-uitvoeringen zijn van de eerste drie songs, maar drie andere nummers.

Hear Me Out opent met ‘You’ll Be Fine’, een stevige rocksong met een wat tegendraadse groove en een lekkere gitaarsolo. De titeltrack is een wat meer toegankelijke song met een mooie zangmelodie. Zangeres Claire doet wel wat aan Anouk denken, al komt dit ook door de combinatie van haar stem met de stevige rockmuziek van Raincheck.

Ook ‘We Have To’, het laatste van de drie studio-opnamen is een leuk nummer. Het belangrijkste minpunt is eigenlijk het wat vlakke geluid. Echt storend is het niet, maar met iets meer diepte had Raincheck waarschijnlijk net wat overtuigender geklonken. Wat dat betreft klinkt de eerste livesong, ‘Gone’ eigenlijk beter. Dit nummer werd opgenomen op de Markt in Leiden, waar de band speelde in het kader van 3FM Serious Request. Deze opname klinkt net wat dynamischer dan de studionummers. En daarnaast is ‘Gone’ opnieuw een leuke song.

De laatste twee nummers op Hear Me Out zijn akoestische opnamen, die gemaakt werden bij WOS Radio. Hier klinkt Raincheck uiteraard wat minder stevig dan wanneer ze elektrisch spelen, maar ‘Home’ is ook zeker geen ballad. En hoewel ‘The Hypocrite’ wel wat rustiger is, heeft deze song een mooie dreiging en wordt het nergens te zoet.

Echt wereldschokkend is de muziek van Raincheck niet en het Hear Me Out blinkt ook niet uit in originaliteit. De band maakt echter lekkere rockmuziek, die niet al te gelikt is, maar het op 3FM misschien best goed zou kunnen doen.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Raincheck Label:Eigen Beheer
Cover Normaal - Halve Soul Helemoal Høken

Normaal - Halve Soul Helemoal HøkenHet kan de oplettende krantenlezer bijna niet ontgaan zijn: Normaal komt...