RECENSIE: Ryat - Totem

Cover Ryat - Totem
recensie cijfer 2012-07-14 Hoewel de eerste zoekresultaten op internet Ryat als een singer/songwriter aanwijzen, past ze allesbehalve gemakkelijk in deze definitie. Het is ook niet voor niks dat de uit Los Angeles afkomstige zangeres getekend is op het label van hiphopproducer Flying Lotus. Verspreid over haar debuutalbum Totem passeert alles wat er op experimenteel en instrumentaal gebied te vinden is de revue. Daar kermt, gilt en murmelt Ryat dan overheen.

Naar het blijkt is de zangeres geïnspireerd door de Amerikaanse indianencultuur en heeft ze zichzelf daarom laten leiden door dierengeluiden. Iets waar aan het begin heel erg aan gewend moet worden. Met name rond het vierde nummer ‘Seahorse’ creëert dat even het idee dat de muziek volledig uit de band schiet. Het nummer laat nikszeggende pingeltjes samenkomen met experimenteel jazzy riedeltjes. De zangeres is hier ook volledig afwezig.
Een paar nummers later weet Ryat je plotsklaps wel volledig in de ban te krijgen. Dit loopt op tot het hoogtepunt ‘Object Mob’. Een nummer waarmee duidelijk is dat Ryat de vergelijking met de IJslandse Björk vaak gaat horen. Ook hier experimentele riedeltjes, maar de elektronische invloeden knallen net wat harder. Daarnaast heeft Ryat een betoverende stem die de luisteraar zo mee neemt op haar reis.

Na in deze sfeer beland te zijn, klinkt het, op het eerste gezicht weinig boeiende, openingsgedeelte van Totem ook een stuk sterker. Het door dierengeluiden geïnspireerde gezang, gecombineerd met experimentele jazz en elektronica, heeft simpelweg tijd nodig om te bezinken. Daarnaast kan dit absurdistische muziekgenre best nog eens succes gaan krijgen. Kanye West is ook al van plan om zich voor zijn nieuwe plaat te laten inspireren door de vocale kant van het wonderlijke dierenrijk. Laat hem dit niveau nog maar eens halen!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Ryat Label:Pias
Cover Lorn - Ask the Dust

Lorn - Ask the DustBracht Lorn zijn vorige cd nog uit op Brainfeeder en werd de distributie...