RECENSIE: All On Black - Weightless

Cover All On Black - Weightless
recensie cijfer 2012-01-03 All On Black timmert al een tijdje aan de weg. De vijfkoppige band bracht al een tweetal EP's uit en gaf zo'n honderd optredens en nu is er dan een heus album. Waar de Utechters in het verleden een door punk en hardcore beïnvloede sound lieten horen, gaat Weightless meer richting melodieuze rock. De bandleden houden van onder andere Jimmy Eat World, The Gaslight Anthem, Interpol en Foo Fighters en met name het geluid van de laatstgenoemde band klinkt duidelijk door op Weightless.

Weightless werd geproduceerd door Menno Bakker, die eerder werkte met NRA en Green Lizard. Hij kreeg hulp van Rob Klerkx, drummer van Moke en ook actief in zijn 'eigen' band Rob Klerkx & The Secret. Deze twee heren hebben All On Black een dynamisch geluid meegegeven, waar alleen wel alle scherpe randjes van afgeschaafd zijn.

Met de muziek op Weightless is weinig mis. De sound van All On Black is niet bijster origineel, maar de songs liggen prima in het gehoor. Opener en single 'Won't Last Forever' is stevig, maar ook melodieus. 'Discourse' begint rustig, maar wordt al snel wat harder. Opvallend is hier de samenzang in de refreinen.

Ook de titeltrack van Weightless begint rustig en deze song wordt langzaam opgebouwd. Tegen het eind zit een fraaie gitaarpartij die geïnspireerd lijkt door The Edge van U2. 'Someplace Someday' is weer meer volgens het hard-zacht principe met rustige coupletten en een wat harder refrein, een concept dat All On Black op Weightless regelmatig toepast.

'Still Gone' is een tandje steviger dan 'Someplace Someday', maar opnieuw zijn de coupletten een stuk rustiger dan de refreinen. Ook 'I Know You Know' en 'Blackethic' zijn lekker stevig. De laatstgenoemde song is gebaseerd op een wat zenuwachtige groove. Afsluiter 'September' is een ballad met akoestische gitaren. Het is een beetje jammer dat Weightless na een aantal vrij stevige songs met een ballad afsluit. Hierdoor eindigt het album niet met knal, maar dooft het een beetje uit. Als 'September' de voorlaatste track was geweest, met nog een harde track daarna, was de afsluiter juist extra hard binnen gekomen.

Weightless biedt geen verrassingen of muzikale vernieuwing, maar wel een aantal uitstekende rocksongs. Voer voor rockliefhebbers.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:All On Black Label:Sonic Rendezvous
Cover Vaiping - Industrial Workers of the World