RECENSIE: Thin Line Men - Out on the Tiles

Cover Thin Line Men - Out on the Tiles
recensie cijfer 2011-12-08 Wat kan een band vandaag nog proberen om goed voor de dag te komen met rockmuziek? Is er nog innovatie mogelijk, of is bijna alles al eens geprobeerd? Soms lijkt het wel alsof deze vraag enkel negatief beantwoord kan worden, maar zo nu en dan stuit je op een band die het door een veelheid aan invloeden en een enorme variatie in stijl belet hier wanhopig van te worden. Thin Line Men, een vijftal uit Oostende, is van dit kaliber, want met hun ijzersterke debuut Out On The Tiles wordt het nog eens een hele belevenis om een rockplaat van begin tot einde te beluisteren.

Aan het begin van hun eerste langspeler wordt men nog ergens op het verkeerde spoor gezet, aangezien de radiovriendelijke, bijna middelmatige tracks blijkbaar de voorkeur hebben gekregen op de songs met ballen. ‘I Call Upon You’ en ‘All The Guns On The Western Front’ mikken duidelijk op een breed publiek (denk aan Jan modaal, die wel eens de radio aanzet wanneer hij wederom in de file staat, maar verder geen uitstaans heeft met muziek). ‘Blindfold’ is dan weer Eels meets Lou Reed en in feite begint de echte trip pas vanaf dit nummer. Onze persoonlijke favoriet ‘Shoot It Up And Don’t Look Down’ combineert dan weer een heerlijke keyboardbass met vuile gitaarpartijen om duimen en vingers van af te likken. In ‘Struggle and Slave’ dwaalden onze gedachten af richting Ozark Henry en Noël Gallagher en dat is een goed teken. ‘Ghost Horses’, ‘Thunderclouds’ en ‘A New Cure’ zijn eveneens uiterst aangename rocksongs, die stuk voor stuk uit die heerlijke jaren negentig geplukt lijken.

Toegegeven, er kunnen enkele minpuntjes aangehaald worden. Zo is de stem van zanger Patrick Kimpe soms op het randje van toonvast en kunnen er wel wat vragen gesteld worden bij het ambiëren van een carrière op de commerciëlere radio’s, maar laat deze vragen gerust varen. Deze plaat serieus is de moeite en voor iedere liefhebber van de Belgische rockscène een absolute must. Dit verhaal is nog lang niet afgelopen.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Thin Line Men Label:Eigen Beheer
rwake - rest

Rwake - RestWanneer je de muziek van een metalband probeert te beschrijven verval al je...